newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

GAMIFIKACJA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

LITERATURA CYFROWA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

VARIA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

DIGITALIZACJA

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

VARIA

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Muzea na Instagramie - jak, dobrze prowadzic profil

Muzea na Instagramie - jak, dobrze prowadzic profil
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 18.07.2015
instagram

Instagram powstał w 2010 roku, od tego czasu błyskawicznie zyskuje na popularności. Jest to bardzo prosta aplikacja mobilna, polegająca na nakładaniu filtrów na zdjęcia lub krótkie filmy robione iPhone’em lub telefonami z systemem Android i Windows Phone. Filtry mają nadawać zdjęciom lub filmom oldschoolowy wygląd, jak ze starych polaroidów.

Użytkownicy aplikacji mogą się śledzić i komentować swoje zdjęcia. Każde ze zdjęć można dodatkowo zgeolokalizować oraz dopisać do niego garść hashtagów ułatwiających tematyczne przeszukiwanie.

To wszystko może wydawać się banalnie proste i faktycznie takie jest. Niemniej widać, że prostota jest w cenie, bo we wrześniu 2013 roku Instagram ogłosił, że posiada 150 mln aktywnych użytkowników na całym świecie .

Jak korzystanie z serwisu wygląda w Polsce? Z badań wynika, że nad Wisłą jest już ponad 500 tys. aktywnych użytkowników serwisu, choć niektórzy szacują, że jest ich nawet 1,5 mln. Nie da się ukryć, że do rozwoju polskiego Instagrama przyczyniło się przetłumaczenie interfejsu aplikacji na język polski. Na pewno sporo dało także połączenie Facebooka z Instagramem oraz możliwość zintegrowania kont – dodając zdjęcie do aplikacji można opublikować je również na Facebooku. Zdecydowanie sprzyja to popularyzacji serwisu czy poszczególnych profili. Łatwość przenikania się dwóch serwisów wynika oczywiście stąd, że Facebook wykupił Instagram za miliard dolarów.

Szybki przegląd polskich profili pokazuje, że z aplikacji najczęściej korzystają osoby młode, zazwyczaj nastolatki z dużych miast, aspirujące do „wielkiego świata”, a także, że użytkownicy ci doskonale opanowali język międzynarodowych tagów.

Jak prowadzić konto na Instagramie?

Duże znaczenie, jak w przypadku większości portali społecznościowych, ma regularność publikowania zdjęć. Inaczej niż na Facebooku, wszystkie treści publikowane na profilu pokazują się śledzącym. Warto też publikować zdjęcia od razu także na Facebooku. Dobrą praktyką jest podpinanie się pod bardzo pojemne hashtagi. Kolejną sprawą, bardzo ważną, są treści. Nie od parady w świecie mediów społecznościowych króluje powiedzenie: „ Content is the king ”.

Wiele muzeów decyduje się na częste publikowanie fotografii prezentujących muzeum od kuchni – zdjęcia montowania wystawy, z wydarzeń towarzyszących, pokazujące detale architektoniczne budynków czy fragmenty ekspozycji. Taki dokumentujący styl stanowi zupełnie nową propozycję skierowaną do gości muzeum. Ociepla wizerunek instytucji i wzbudza wśród potencjalnych zwiedzających ciekawość.


Profil MoMA na Instagramie (widok wersji desktopowej).

Jeżeli przyjrzeć się aktywności na Instagramie dużych, znanych muzeów, większość z nich stosuje te same sztuczki: bardziej stawiają na koncept i budowanie zaangażowania niż ilość wrzucanych zdjęć . Nowojorskie Museum of Modern Art eksperymentuje z quizami, zamieszczając fragmenty dzieł sztuki i prosząc swoich obserwujących o zgadywanie, kto stworzył dane dzieło. Owocuje to zaangażowaniem w postaci komentarzy oraz tworzeniem się wokół muzeum pewnej wspólnoty.

Guggenheim ogłasza na swoim profilu propozycje wydarzeń muzealnych. Metropolitan Museum of Art publikuje wiele obiektów ze swojej przepastnej kolekcji wraz z krótkimi historiami, dzięki czemu tworzy z sieci społecznościowej jeszcze jedną platformę edukacyjną. Popularne są także konkursy, np. na robienie określonych zdjęć i oznaczanie ich specjalnym hashtagiem, za które można potem odebrać nagrody. Przyglądając się tym profilom, można łatwo zaobserwować zaangażowanie osób śledzących. Pod każdym zdjęciem jest dużo serduszek (lajków) oraz komentarzy. W przypadku polskich kont muzealnych takiej interakcji brakuje.

Jakiś czas temu został opublikowany ranking najbardziej aktywnych na Instagramie muzeów z całego świata. Oto pierwsza trójka:


1. MoMA -  1185 zdjęć, 843 tys. obserwujących
http://instagram.com/themuseumofmodernart ,
2. Museum of Art -  -1090 zdjęć, 670  tys. obserwujących
http://instagram.com/metmuseum ,
3. Brooklyn Museum - 896 postów, 167 tys. obserwujących
http://instagram.com/brooklynmuseum ,


Nie ma co się dziwić, że mamy do czynienia z takim zestawieniem, gdyż wymienione muzea są wielkimi, prestiżowymi instytucjami, w których nad mediami społecznościowymi pracuje sztab ludzi. Dzięki kilku prostym zabiegom, a pewnie bardziej refleksji nad publikowanymi treściami, Instagram zyskuje nie tylko promocyjny czy informacyjny charakter, lecz także edukacyjny, o którym niestety czasami się zapomina.

Wszystkie te działania mają jeden cel: dotarcie do publiczności przez kolejny kanał komunikacji – darmowy, szybki i łatwy w obsłudze, zrzeszający specyficzną grupę docelową, do której muzea zazwyczaj mają problem z dotarciem. W świecie kultury obrazkowej czasami można skuteczniej dotrzeć do odbiorcy za pomocą dobrze ofiltrowanego zdjęcia niż naukowego opracowania dzieła sztuki.

Czytaj także: O co chodzi z tymi hashtagami?

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje