Autor: RPO WŁ Data publikacji: 15.06.2016
Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zastanawialiście się, dzięki czemu mogliście być w tych miejscach?
Odpowiedź jest bardzo prosta i pewnie już ją znacie – dzięki środkom unijnym! A już wkrótce – bo od 24 czerwca – do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego będzie można składać kolejne wnioski o dotacje przeznaczone na inwestycje w dziedzictwo kulturowe i infrastrukturę kultury. Zainteresowani? Czytajcie zatem dalej.
Dla kogo?
Wnioski mogą składać jednostki samorządu terytorialnego (JST) np. gminy czy też ich jednostki organizacyjne, ale także instytucje kultury, organizacje pozarządowe czy nawet prywatni przedsiębiorcy. Pełną listę Beneficjentów znajdziecie w Regulaminie konkursu (§4 pkt. 1) dostępnym w linku poniżej:
Poddziałanie VI.1.2 Dziedzictwo kulturowe i infrastruktura kultury Regulaminu konkursu
Na co można otrzymać dofinansowanie?
1. W ramach konkursu finansowane będą dwa typy projektów:prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków, niezbędne do zachowania pełnionych przez nie funkcji kulturalnych lub do nadania im takich funkcji.
2. Roboty budowlane w obiektach instytucji kultury (z wyłączeniem budowy nowego budynku w określonym miejscu oraz odbudowy), zakup wyposażenia dla instytucji kultury.Dotację będzie można zatem przeznaczyć m. in. na zakup sprzętu i wyposażenia, zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia zabytku, konserwację i restaurację muzealiów, starodruków, zbiorów piśmienniczych, archiwaliów, księgozbiorów, ich digitalizację czy też ochronę przed zagrożeniami np. pożarowymi.
Do dyspozycji są ponad 73 mln zł, zaś maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych w projekcie wynosi 87% (w przypadku projektów rewitalizacyjnych) lub 85% (w przypadku pozostałych projektów).
Ogłoszenie o konkursie oraz dokumentację aplikacyjną znajdziecie tutaj:
Poddziałanie VI.1.2 Dziedzictwo kulturowe i infrastruktura kultury
W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich – dane teleadresowa oraz godziny ich pracy znajdziecie na naszej stronie ( Punkty Informacyjne ). Serdecznie zapraszamy do składania wniosków!
A na koniec przeczytajcie koniecznie, jak skomplikowanym projektem było wykonanie organów do Filharmonii Łódzkiej. Jeżeli z kolei macie już dosyć czytania, to możecie odbyć wirtualny spacer po Teatrze Wielkim w Łodzi – http://www.operalodz.com/spacer/ .
Dwa niezwykłe instrumenty
Projekt „Wykonanie i montaż organów” Filharmonii Łódzkiej został sfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. W jego ramach zostały przeprowadzone prace budowlane związane z dostosowaniem obiektu do pełnienia nowej funkcji – organizacji wydarzeń związanych z muzyką organową oraz zakupione wyposażenie, czyli właśnie wspomniane już organy – romantyczne oraz barokowe.
Budowa organów rozpoczęła się w 2012 r., kiedy to dwie znane firmy organmistrzowskie zaczęły tworzyć tysiące elementów, z których składają się te niezwykłe instrumenty. We wrześniu i październiku 2013 r. zostały zamontowane organy barokowe. Nie byłoby to jednak możliwe bez przebudowy sali koncertowej trwającej od maja do sierpnia 2013 r. Kolejnym etapem był montaż i intonacja organów romantycznych, który trwał od czerwca do listopada 2014 r. Efekt? Zrealizowane ambitne przedsięwzięcie zarówno w skali Europy, jak i świata, a jednocześnie największy projekt tego typu w Polsce w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. No i najważniejsze – dwa podobne, ale jednocześnie różne instrumenty. Organy barokowe zbudowane na wzór tych, na których grał sam Jan Sebastian Bach, grające 37 głosami wydawanymi przez 1600 piszczałek. Naprawdę warto posłuchać na żywo muzyki dawnej w ich wykonaniu! I organy romantyczne – o 66 głosach posiadające aż 3200 piszczałek, wspaniale brzmiące zarówno z solistami, jak i całą orkiestrą symfoniczną.