newsletter

Zobacz również

ROZWÓJ WIDOWNI

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Autor: Pracownia Otwierania Kultury

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworz...

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

INTERNET

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

VARIA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

ROZWÓJ WIDOWNI

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

VARIA

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZWÓJ WIDOWNI

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!
Autor: Pracownia Otwierania Kultury Data publikacji: 22.11.2017
aplikacje

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworzone przez Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Historii Polski i Ośrodek KARTA. Nagrodą w konkursie jest pełne finansowanie wdrożenia projektu. Głosowanie Internautów trwa do 26 listopada. Organizatorem konkursu jest Pracownia Otwierania Kultury.

Polskie aplikacje mobilne czy portale związane z kulturą nie cieszą się dużą popularnością. Jak wykazał raport Alicji de Rosset i Katarzyny Zielonki z Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, jedynie osiem polskich aplikacji mobilnych dla muzeów (edukacyjnych lub wspierających zwiedzanie) osiągnęło więcej niż 1000 pobrań (stan na maj 2016). Aplikacje tworzone przez publiczne instytucje, często nie osiągają nawet 500 pobrań z App Store’a i Google Store’a.

“Zarówno przy budowie aplikacji, jak i narzędzi webowych dla kultury brakuje ugruntowania w danych, dogłębnej analizy grup odbiorców czy wiedzy z zakresu projektowania UX.” - opowiada Aleksandra Janus z Pracowni Otwierania Kultury. “Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć laboratorium, gromadzące różnorodną grupę ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu rozwiązań cyfrowych dla sektora prywatnego, publicznego i NGO. Chcemy tworzyć narzędzia poszukujące nowych sposobów angażowania publiczności w interakcje z cyfrowymi zasobami dziedzictwa” - dodaje.

W pilotażowej edycji programu Pracowni Otwierania Kultury wzięły udział cztery polskie instytucje. Każda z nich stworzyła swój własny projekt biorący udział w trwającym właśnie konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury:

“Głosowanie jest sposobem na to, żeby zachęcić publiczność do wyboru narzędzi, których sami chcieliby używać. Biorąc udział w głosowaniu, każdy użytkownik kultury może mieć wpływ na to, co w efekcie dostanie do swoich rąk pod koniec 2018 roku. Dlatego warto z tej opcji skorzystać!” - dodaje Aleksandra Janus.

Wszystkie stworzone projekty oraz wykorzystane materiały (zdjęcia, nagrania, dzieła sztuki, obiekty) będą upubliczniane na licencji Creative Commons CC-BY SA 4.0 i w domenie publicznej.

Głosowanie Internautów trwa do 26 listopada. W końcowym etapie konkursu projekty ocenią eksperci z branży IT i kultury. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 29 listopada podczas gali finałowej, która odbędzie się w Barze Studio w Warszawie.

Formularz do głosowania, szczegóły konkursu i regulamin dostępne są na stronie otwartakultura. org/konkurs .

INFORMACJE O ORGANIZACJI
Centrum Cyfrowe Projekt: Polska pracuje na rzecz zmiany społecznej i zwiększenia zaangażowania obywatelskiego wykorzystując potencjał narzędzi cyfrowych oraz modeli współpracy opartych na dzieleniu się zasobami i wiedzą.
Pracownia Otwierania Kultury to lab technologiczny działający przy Centrum Cyfrowym, który gromadzi przedstawicieli instytucji kultury, badaczy społecznych, projektantów doświadczeń, programistów i ekspertów, którzy wspólnie projektują innowacje oparte na zdigitalizowanych zasobach kultury. Patronat honorowy nad Pracownią objął Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Pracownia jest dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

6.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje