Autor: Pracownia Otwierania Kultury Data publikacji: 22.11.2017
aplikacje
Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworzone przez Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Historii Polski i Ośrodek KARTA. Nagrodą w konkursie jest pełne finansowanie wdrożenia projektu. Głosowanie Internautów trwa do 26 listopada. Organizatorem konkursu jest Pracownia Otwierania Kultury.
Polskie aplikacje mobilne czy portale związane z kulturą nie cieszą się dużą popularnością. Jak wykazał raport Alicji de Rosset i Katarzyny Zielonki z Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, jedynie osiem polskich aplikacji mobilnych dla muzeów (edukacyjnych lub wspierających zwiedzanie) osiągnęło więcej niż 1000 pobrań (stan na maj 2016). Aplikacje tworzone przez publiczne instytucje, często nie osiągają nawet 500 pobrań z App Store’a i Google Store’a.
“Zarówno przy budowie aplikacji, jak i narzędzi webowych dla kultury brakuje ugruntowania w danych, dogłębnej analizy grup odbiorców czy wiedzy z zakresu projektowania UX.” - opowiada Aleksandra Janus z Pracowni Otwierania Kultury. “Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć laboratorium, gromadzące różnorodną grupę ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu rozwiązań cyfrowych dla sektora prywatnego, publicznego i NGO. Chcemy tworzyć narzędzia poszukujące nowych sposobów angażowania publiczności w interakcje z cyfrowymi zasobami dziedzictwa” - dodaje.
W pilotażowej edycji programu
Pracowni Otwierania Kultury
wzięły udział cztery polskie instytucje. Każda z nich stworzyła swój własny projekt biorący udział w trwającym właśnie konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury:
-
Muzeum Narodowe w Warszawie: aplikacja mobilna Muselfie:
https://otwartakultura.org/konkurs/muzeum-narodowe/ -
Muzeum Warszawy: gra mobilna Cwaniak Warszawski:
https://otwartakultura.org/konkurs/muzeum-warszawy/ -
Muzeum Historii Polski: gra paragrafowa Dwudziestolecie bez filtra:
https://otwartakultura.org/konkurs/mhp/ -
Ośrodek KARTA: narzędzie webowe, interaktywna mapa Szlaki Tułaczy:
https://otwartakultura.org/konkurs/karta
“Głosowanie jest sposobem na to, żeby zachęcić publiczność do wyboru narzędzi, których sami chcieliby używać. Biorąc udział w głosowaniu, każdy użytkownik kultury może mieć wpływ na to, co w efekcie dostanie do swoich rąk pod koniec 2018 roku. Dlatego warto z tej opcji skorzystać!” - dodaje Aleksandra Janus.
Wszystkie stworzone projekty oraz wykorzystane materiały (zdjęcia, nagrania, dzieła sztuki, obiekty) będą upubliczniane na licencji Creative Commons CC-BY SA 4.0 i w domenie publicznej.
Głosowanie Internautów trwa do 26 listopada. W końcowym etapie konkursu projekty ocenią eksperci z branży IT i kultury. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 29 listopada podczas gali finałowej, która odbędzie się w Barze Studio w Warszawie.
Formularz do głosowania, szczegóły konkursu i regulamin dostępne są na stronie otwartakultura. org/konkurs .
INFORMACJE O ORGANIZACJI
Centrum Cyfrowe Projekt: Polska pracuje na rzecz zmiany społecznej i zwiększenia zaangażowania obywatelskiego wykorzystując potencjał narzędzi cyfrowych oraz modeli współpracy opartych na dzieleniu się zasobami i wiedzą.
Pracownia Otwierania Kultury to lab technologiczny działający przy Centrum Cyfrowym, który gromadzi przedstawicieli instytucji kultury, badaczy społecznych, projektantów doświadczeń, programistów i ekspertów, którzy wspólnie projektują innowacje oparte na zdigitalizowanych zasobach kultury. Patronat honorowy nad Pracownią objął Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Pracownia jest dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.