newsletter

Zobacz również

ROZWÓJ WIDOWNI

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Autor: Pracownia Otwierania Kultury

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworz...

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

VARIA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

VARIA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

VARIA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZWÓJ WIDOWNI

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

Relacje ocalonych z Auschwitz dostępne na smartfonach

Relacje ocalonych z Auschwitz dostępne na smartfonach
Autor: Zuzanna Pawilkowska Data publikacji: 27.07.2015
kody QR , fotokody , QR , Miejca pamięci , Muzeum Auschwitz - Birkenau

Muzeum Auschwitz - Birkenau, jako Miejsce Pamięci wymaga od zwiedzających pełnego skupienia i zachowania stosownego dla charakteru placówki. Do tej pory, widok zwiedzających ze smartfonami w rękach, mógł wywoływać mieszane uczucia.

Dzięki systemowi kodów QR rozmieszczonych na tablicach informacyjnych, każdy w swoim telefonie może usłyszeć wspomnienia więźniów, którzy przeżyli traumatyczny czas w obozie zagłady.

O innowacyjnych rozwiązaniach porozmawialiśmy z Bartoszem Bartyzelem - Rzecznikiem Prasowym Muzeum Auschwitz- Birkenau.

Zuzanna Pawlikowska: Skąd wziął się pomysł na umieszczenie głosowych opowieści więźniów przy najbardziej rozpoznawalnych miejscach Muzeum?

Bartosz Bartyzel: Jesteśmy w momencie, gdy odchodzą od nas ostatni świadkowie wydarzeń z przed ponad 70 lat. To ich relacje, ich opowieści, były zawsze dla nas najważniejszym świadectwem historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu wiele grup odwiedzających Miejsce Pamięci spotykało się z byłymi więźniami. Dziś, takie niezwykłe lekcje historii są już bardzo rzadkie, a za kilka lat będą już niestety niemożliwe. Dlatego, tak ważnym jest, by w tym szczególnym autentycznym, historycznym miejscu nadal rozbrzmiewały głosy świadków.


Źródło:www.auschwitz.org

ZP: Jakich historii może zwiedzający posłuchać? Jak reagują zwiedzający?

BB: Opowieści dotyczących poszczególnych obozowych miejsc widzianych oczami świadków, tych samych miejsc, tych samych przestrzeni, w których dziś znajduje się zwiedzający.

Relacje świadków zawsze są dla słuchaczy dużym przeżyciem. Niezależnie od tego czy są to spotkania osobiste, czy relacje czytane, czy słuchane. Większość osób zwiedza Miejsce Pamięci z przewodnikiem, oni zapewne przez QR kody do tych relacji nie dotrą. Traktujemy, to więc jako swoiste uzupełnienie. Dajemy dodatkowe narzędzia i możliwości, np. w edukacji pogłębionej.


Źródło:www.auschwitz.org

ZP: W jakich językach można posłuchać opowieści ? Od kiedy można używać tego systemu i czy jest on wprowadzony już na stałe i będzie rozwijany ?

BB: Wybrane relacje w projekcie QR kodów dostępne są w językach polskim, angielskim i francuskim. Ten konkretny projekt dostępny jest od początku czerwca 2015 roku. Na pewno będziemy chcieli w przyszłości udostępniać jak najwięcej relacji świadków. Być może, będzie dotyczyło to także rozbudowy tego projektu.


Źródło:www.auschwitz.org

ZP: Jak sprawdzają się nowe technologie w takich Miejscach Pamięci ? Czy sięgacie Państwo również po inne interaktywne narzędzia?

BB: W Miejscu Pamięci zawsze najważniejszy będzie autentyzm miejsca, przedmiotów i dokumentów. Co niezwykle ważnie, zdecydowana większość osób zwiedza Muzeum z przewodnikiem. I taka wizyta oraz jej doświadczenie są zdecydowanie najważniejsze. Dlatego, tak szczególne miejsce nie jest i nie może być przestrzenią, gdzie dominują nowoczesne technologie.

ZP: Ale, mimo to, oczywiście warto je wykorzystywać. Choćby, po to by informować o miejscu i zachęcać do jego poznania czy po to, by pomóc w podsumowaniu wizyty. A, czasem także, by przybliżyć Muzeum tym, którzy z różnych przyczyn fizycznie do niego nie przyjadą.


BB: Muzeum, jako jedna z pierwszych tego typu instytucji już kilkanaście lat temu miało własną stronę internetową . Jest ona stale rozwijana i pojawiają się nowe funkcjonalności jak choćby wirtualne zwiedzanie - zresztą również poszerzone o relacje świadków. Nieustannie rozbudowujemy edukację na odległość: e-learning . Próbujemy dotrzeć do odbiorców poprzez takie projekty jak np. Instytut Kultury Googl e. Choć, priorytet ma zawsze oryginalne historyczne miejsce. O ile, Muzeum Auschwitz- Birkenau nie jest miejscem wypełnionym interaktywnymi narzędziami, to na pewno nowoczesne technologie mogą wspierać działania edukacyjne.

ZP: Dziękujemy za rozmowę.

5.5
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje