newsletter

Zobacz również

APLIKACJE MOBILNE

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Autor: Pracownia Otwierania Kultury

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworz...

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

VARIA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

INTERNET

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

DIGITALIZACJA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

VARIA

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZMOWY

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

Romeo i Julia w 3D - obraz stereoskopowy w teatrze

Romeo i Julia w 3D - obraz stereoskopowy w teatrze
Autor: Zuzanna Pawilkowska Data publikacji: 29.07.2015
stereoskopia, teart, 3D, Platige Image

Połączenie teatru i obrazu 3D może wydawać się co najmniej nietypowe, ale postęp i ciągłe poszukiwanie nowych środków przekazu kultury determinują powstawanie połączeń dotąd niespotykanych. O obrazie stereoskopowym porozmawialiśmy z Rafałem Sadowym ze studia animacji i postprodukcji Platige Image - twórcami aranżacji 3D do przedstawienia „Romeo i Julia”.

Zuzanna Pawlikowska: Skąd się wziął pomysł na połączenie sztuki teatralnej i technologii 3D?

Rafał Sadowy: Idea pojawiła się w bardzo naturalny sposób, ponieważ łączy ze sobą pojęcia, które istnieją od dawna - film, animację, teatr i stereoskopię. Myślę, że pomysł ich połączenia był tylko kwestią odpowiedniej wizji artystycznej. To ona popchnęła nas do poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych. Z kolei technologia otworzyła nowe, wcześniej niespotykane możliwości artystycznego wyrazu. Pierwsze próby przeprowadzaliśmy w małej skali - na ekranie szerokości trzech metrów. mogliśmy w ten sposób sprawdzić jak wygląda prawdziwy obiekt na tle projekcji stereoskopowej. Rezultaty były zadziwiająco wiarygodne, miało się wrażenie, że obiekt staje się integralną częścią projekcji. Dało nam to pewność, że aktorzy na scenie również staną się integralną częścią wykreowanego przez nas świata, na dużym, dwudziestometrowym ekranie.

ZP: Jak powstaje aranżacja teatralna 3D?

RS: Proces powstawania bardzo przypomina proces tworzenia animacji 3D. Różnica polega na tym, że łączymy nasze animacje z żywą grą aktorską na scenie, a w niektórych scenach używamy też prawdziwych elementów scenografii i nasze animacje są jedynie ich dopełnieniem. Jest to więc praca na żywym organizmie, jakim jest teatr i w tym przypadku cały proces jest znacznie bardziej złożony.
 

 

ZP: Ile czasu pochłania stworzenie takiego przedstawienia?

RS: Stworzenie takiego spektaklu trawa od kilku do kilkunastu miesięcy, w zależności od jego tematyki oraz stylistyki. Jest to z pewnością czasochłonny proces, wymagający wielu prób i testów podczas realizacji, w trakcie której zderzamy ze sobą animację oraz żywą grę aktorską.

ZP: Co stereoskopia wnosi do odbioru sztuki?

RS: Stereoskopia 3D w teatrze stworzyła nowy język opowiadania historii, który łączy klasyczny teatr oraz kino. Nie jest tylko dodatkowym "efektem" jak to ma miejsce w filmie, ma znacznie większe znaczenie - staje się środkiem wyrazu. Dzięki takiemu podejściu mamy właściwie nieograniczone możliwości budowania wirtualnej scenografii i tworzenia animacji, które doskonale dopełniają grę aktorów i prawdziwą scenografię.

ZP: Czy w Polsce możemy obejrzeć już taki spektakl?

RS: "Polita" była pierwszym spektaklem, w którym wykorzystaliśmy tę technologię. Premiera odbyła się ponad 3 lata temu na festiwalu CAMERIMAGE w Bydgoszczy. Przez kolejny rok spektakle były pokazywane na warszawskim Torwarze. Przez kolejne lata "Polita" była pokazywana w Moskwie oraz w kilku niemieckich miastach. Nasz ostatni spektakl "Romeo i Julia" można zobaczyć w Petersburgu.


ZP: Dlaczego teatry decydują się na innowacyjne rozwiązania ?

RS: Myślę że jest to kwestia nowego języka i nowych możliwości, jakie daje technologia stereoskopii 3D. Dlatego teatry są zainteresowane tym rozwiązaniem i obok klasycznych spektakli, chcą również zaoferować coś świeżego swoim widzom.

ZP: Czy z inicjatywą stworzenia takiego projektu wychodzi teatr, reżyser czy Państwo, jako projektanci? Kto przedstawia szczegółowy plan, jak ma wyglądać obraz i co ma się na nim znajdować ?

RS: Obecnie funkcjonują dwa modele. W pierwszym, z inicjatywą wychodzimy my, przedstawiamy zrealizowane spektakle i możliwości, jakie daje nasza technologia. W drugim to reżyser zgłasza się do nas po tym, jak miał okazję obejrzeć nasz spektakl i się nim zainteresował. Podczas realizacji spektaklu odpowiadamy za stronę plastyczną. Tworzymy wiele koncepcji poszczególnych scen, co pozwala na dokonanie wyboru stylu, który sprawdzi się najlepiej i pozwoli w najpełniejszy sposób opowiedzieć historię. Kolejnym etapem pracy jest stworzenie wstępnych animacji 3D poszczególnych scen, w oparciu o scenariusz. Takie animacje pozwalają na przeprowadzenie pierwszych prób z aktorami i wprowadzenie niezbędnych korekt. Próby w teatrze powtarzamy aż do uzyskania ostatecznego efektu. Oczywiście każdy z tych etapów zakłada ścisłą współpracę z reżyserem.

 

ZP: Czy mają Państwo plany na przyszłość aby tworzyć takie spektakle?

RS: Pracujemy obecnie nad kolejnym dużym projektem scenicznym wykorzystującym w jeszcze większym stopniu stereoskopię 3D.
Stopień realizacji projektu jest już bardzo zaawansowany.

ZP: Dziękujemy za rozmowę.

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje