Autor: Patrycja Musiał Data publikacji: 18.07.2015
Facebook , pozycjonowanie , socialmedia , FanPage , Wirtualny Konsultant
Obecność w Social Mediach to już standard. Od dawna mówi się, że kogo nie ma na Facebooku, ten nie istnieje. Duża liczba fanów to miła rzecz - ale nie łudźmy się - badania pokazują, że przeciętny użytkownik Facebooka w ogóle nie pamięta jakie profile polubił w ciągu ostatnich 24 godzin, nie mówiąc o ostatnim tygodniu. Cóż, przykre, ale prawdziwe…
…więc po co Ci ten Facebook?
Jeśli chcemy dobrze wykorzystać obecność w serwisie i cieszyć się interakcją z fanami, a nie tylko ich rosnącą liczbą na FanPage’u, musimy zastanowić się,
kto jest naszą publicznością / klientem / odbiorcą i czego od nas oczekuje
- czy jest to informacja, newsy, rozrywka, czy może edukacja. Określenie priorytetowego celu dla istnienia naszego profilu na Facebooku też jest istotne. Warto zastanowić się, też
czego my oczekujemy od naszych fanów
. Hmm… No właśnie, a czego właściwie możemy oczekiwać?
Po pierwsze – poziom podstawowy - aktywności na naszym profilu: lajkowania postów, komentowania treści, udostępniania naszych informacji. Po drugie – poziom zaawansowany - odwiedzania naszej strony internetowej, rezerwacji i kupowania tam biletów on-line czy zakupów najnowszych katalogów, wydawnictw, książek i gadżetów w naszym internetowym sklepie. Po trzecie – poziom mistrzowski - przełożenia działań na Facebooku na ilość osób realnie odwiedzających naszą instytucję, wystawę, festiwal, koncert, czy inne promowane przez nas wydarzenie.
Warto zastanowić się jakie cele ma nasza obecność w mediach społecznościach i z godnie z nimi, od czasu do czasu, weryfikować efektywność profilu i optymalizować działania jeśli nie przynoszą oczekiwanych efektów.
Pozycjonowanie profilu na Facebooku, czyli jak Cię widzą to piszą i klikają
Zanim zajmiemy się rodzajem i charakterem treści, które w zależności od wyznaczonych celów można udostępniać na Facebooku, warto zadbać, by internauci – nasi aktualni i potencjalni fani – mogli łatwo do nich dotrzeć. Wszyscy chcą uzyskać maksimum korzyści z komunikacji w social mediach, nie wszyscy jednak znają zasady dotyczące optymalizacij i pozycionowania stron. Warto znać podstawy i wiedzieć np.: że Google indeksuje wszystkie zamieszczane przez nas treści na Facbooku. Jeśli ktoś ma ochotę zapytać, czy to ważne – już odpowiadamy: tak, ważne, a nawet kluczowe dla naszej widoczności w Internecie.
Oto kilka zasad, z których warto skorzystać:
1.
Nazwa FanPage’a jest ważna, powściągnij kreatywność nazywając swój profil i używaj nazwy swojej instytucji, firmy, festiwalu, wydarzenia – daj się znaleźć fanom przez wyszukiwarki - Facebook używa Twojej nazwy strony w tytule rozpoznawanym przez Google.
2.
Uzupełnij sekcje Informacje znajdującą się pod zdjęciem profilowym – umieść tam kluczowe zwroty i określenia charakteryzujące Twoją działalność, a Google zrobi resztę pracy promocyjnej za Ciebie.
3.
Aktualizuj regularnie posty, a w nich używaj kluczowych zwrotów, które zostały zamieszczone w sekcji Informacje – zwiększasz w ten sposób szanse na wysokie miejsce Twojego FanPage w wyszukiwarce Facebooka.
4
. Zarejestruj swój URL - zajrzyj:
https://www.facebook.com/username/
5.
Umieszczaj na FanPage materiały video z serwisu YouTube – jego właścicielem jest Google, więc takie treści są wysoko oceniane przez wyszukiwarkę i pozycjonowane lepiej niż filmy udostępniane z innych stron.
6.
Promuj swoje działania zamieszczając linki do Twojej strony www i jednocześnie na Twojej stronie (lub innych stronach www np.: partnerów, współorganizatorów, patronów) zamieść linki do Twojego profilu – zwiększasz w ten sposób „przychylność” wyszukiwarek i poprawiasz swoje wyniki.
7
. Rozważ płatną promocję swoich postów – to naprawdę wielokrotnie zwiększa ich zasięg – warto. Pamiętaj przy tym, że
karta kredytowa będzie niezbędna, a faktury raczej nie otrzymasz
, aktualnie trzeba wydać na promocję FanPage’a co najmniej 10 000 Euro miesięcznie, by otrzymać od Facebooka fakturę za te usługi (chyba, ze coś się ostatnio zmieniło i o tym nie wiem).
Treść jest kluczowa
Wiemy, że już to wiesz. Hasło powtarza się przecież jak mantra we wszystkich poradach na temat prowadzenia w socialmediach – dlaczego? Bo to prawda, potwierdzają to znaki na niebie i ziemi oraz solidne badania zachowania użytkowników w sieci. Jeśli udało Ci się już określić cel prowadzenia swojego FanPage i jego charakter - informacja, newsy, rozrywka, edukacja lub mix kilu z wyżej wymienionych, łatwo będzie Ci ustalić jakie treści warto oferować swoim fanom, by mieli ochotę na interakcje i doceniali posty nie tylko polubieniem, ale przede wszystkim komentarzami. Nie będziemy się nad tym rozwodzić – sam podejmiesz optymalne decyzje, bo najlepiej znasz swoich odbiorców.
Na koniec, ostatnia uwaga o treściach – samodzielne ich tworzenie jest czasochłonne, wymaga dużego zaangażowania i pracy grafika, jednak w długoterminowej perspektywie na pewno zostanie docenione. Na Facebooku znajduje się tysiące innych stron, które rywalizują o uwagę użytkowników – w tym tłumie trzeba się wyróżnić. Doskonałym i solidnym sposobem na oryginalność informacji jest tworzenie unikalnych, autorskich treści: zdjęć, grafik, infografik i filmów związanych z Twoją działalnością. Tak budują swoją popularność i zasięg najlepsi. Nas na przykład zawsze inspirują
Sztuczne Fiołki
.
Czytaj także:
Koniec bezpłatnego zasięgu na Facebooku już w 2015 roku?