newsletter

Zobacz również

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

INTERNET

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

INTERNET

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

VARIA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

VARIA

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZWÓJ WIDOWNI

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

VARIA

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Google Goggles, czyli obiekt + zdjęcie = informacja

Google Goggles, czyli obiekt + zdjęcie = informacja
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 09.07.2015
Google Goggles

Wyobraźcie sobie, że idziecie do jakiegoś muzeum, widzicie na ścianie obraz, który was zainteresował i chcielibyście się czegoś o nim dowiedzieć. W tym momencie nie potrzebujecie podchodzić do przyklejonej do ściany karteczki z tytułem i autorem dzieła (w końcu i tak chcecie czegoś więcej), ani wyciągać z kieszeni audioguide’a (który jest trudny w obsłudze), ani też wyszukiwać informacji w internecie (co zajmuje czas). Wystarczy, że wyciągniecie telefon i… zrobicie zdjęcie.

To nie żadne fantazje. Od pewnego czasu technologie rozpoznawania obrazu są konsekwentnie rozwijane. Największym graczem na rynku jest oczywiście Google ze swoim Google Goggles – jak to działa możecie zobaczyć na krótkim filmie.

Google wypuścił Goggles w 2010 roku. Aplikacja ta analizuje obiekt, po czym wyświetla wszystkie informacje, jakie znalazły się w wyszukiwarce na jego temat. Przykładowo: robimy zdjęcie logotypu jakiejś firmy, dostajemy o niej wyniki wyszukiwania z Google. Proste.

Goggles przydają się również w muzeach, co od niedawna można obserwować w J. Paul Getty Museum w Los Angeles. W Getty zwiedzający uzyskują informacje na temat obrazów z galerii stałej znalezione w wyszukiwarce, ale także informacje odpowiednio spreparowane przez samo muzeum, znajdujące się na stronie internetowej Getty . Po przekierowaniu na tę przystosowaną do urządzeń mobilnych stronę, możemy przeczytać krótki tekst dotyczący obiektu oraz posłuchać materiałów audio nagranych przez artystów, kuratorów czy konserwatorów. Przykład takiej podstrony dla obrazu Lorraina można zobaczyć tutaj .

Przy okazji warto przyjrzeć się, jak muzealnicy z Getty poradzili sobie z zaprojektowaniem informacji na stronie – audio z nagraną wypowiedzią… świni , namalowanej na XIV-wiecznym „Pokłonie Trzech Króli”, wzbudza zainteresowanie i zapada w pamięć. Teksty nie przypominają naukowego bełkotu, za to są krótkie i łatwo przyswajalne nawet przez laików.

Goggles mogą niedługo stać się powszechnie wykorzystywane przez zwiedzających. Oczywiście brakuje im jeszcze sporo do perfekcji (nie udało im się rozpoznać Pałacu Kultury), ale niewątpliwie jest to technologia, która może zastąpić inne napotykane w muzeach metody poszerzania doświadczenia muzealnego, takie jak kody QR czy tagi NFC, które są o tyle mniej wygodne, że wprowadzają elementy pośredniczące między użytkownikiem a obiektem.

Aplikację Google Goggles, która pozwala nie tylko na rozpoznawanie dzieł sztuki, lecz także tłumaczy tekst na inne języki, można znaleźć tu .

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje