newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

INTERNET

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

VARIA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

TEATR

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

INTERNET

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

DIGITALIZACJA

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

INTERNET

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Beacony w polskich muzeach

Beacony w polskich muzeach
Autor: Redakcja Data publikacji: 15.06.2015
beacon , ibeacon , technologie zbliżeniowe , fotokod , QR , qr kod , NFC , Near Field Communication , Muzeum Neonu , MOCAK , Virtualna Warszawa , aplikacja mobilna

Beacony, po fotokodach i NFC, są kolejną technologią, która ma ułatwić i przede wszystkim unowocześnić wizytę w muzeum. Dzięki mikrolokalizacji instytucja może m.in. udostępnić zwiedzającym dodatkowe treści dotyczące eksponatu, wskazać powiązane obiekty lub umożliwić osobom niepełnosprawnym kontakt z dziełami sztuki.

Czym są beacony i ile kosztują?

Beacony to niewielkie urządzenia, które dzięki bezprzewodowej łączności komunikują się - wymieniają dane - z aplikacją zainstalowaną na smartfonie i przesyłają na nią wiadomości dopasowane do precyzyjnej lokalizacji i kontekstu. O ile sam odbiór komunikatu nie wymaga żadnych czynności od właściciela telefonu, to jednak konieczny jest dostęp do internetu i zainstalowana aplikacja dedykowana oraz włączony moduł Bluetooth. Te trzy wymagania wcale nie są banalne , cały czas trwają prace by, przynajmniej ostatnią z tych konieczności wyeliminować, a że pracują nad tym równolegle Google i Apple, bariery pewnie wkrótce zostaną wyeleiminowane.

Dziś beacony wykorzystują technologię Bluetooth Low Energy (BLE, Bluetooth 4.0, Bluetooth Smart), która angażuje bardzo niewielkie ilości energii. Dzięki temu nadajniki mogą działać bez zewnętrznego źródła zasilania nawet dwa lata. Beacony krakowskiej firmy Estimote , jednego z ich największych producentów, wspierają urządzenia wyposażone w system iOS 7.0 oraz Android 4.3 lub nowsze.




Beacony są chętnie wykorzystywane przede wszystkim w biznesie i marketingu - przynoszą realne korzyści materialne, ułatwiają dokonywanie płatności, dystrybuują informacje o promocjach w postaci powiadomień push, potrafią uruchomić aplikację, mogą też agregować dane o zachowaniach użytkowników, które dziś traktuje się jak twardą walutą. Skoro jesteśmy przy temacie pieniędzy, koszt pakietu 3 urządzeń oferowanych przez Estimote to 99 $ - jedni mówią, ze to tanio, inni twierdzą, że drogo, wszystko zależy od posiadanego budżetu.

Beaconów nie wystarczy po prostu kupić, aby korzystać z potencjału technologicznego, tych małych nadajników - trzeba jeszcze każdy z nich zaprogramować i... bagatela stworzyć dedykowaną aplikacje mobilną. Wyglada więc na to, że 30$ za urządzenie to dopiero początek kosztów. Specjaliści przepowiadają jednak, że beacony bedą w przyszłości tanieć.

Beacony w polskich muzeach

Dobre praktyki wykorzystania nadajników opartych na technologii Bluetooth płyną z zagranicy – przykładowo Dom Rubensa w Antwerpii został wyposażony w sieć beaconów, które komunikują się z urządzeniami przenośnymi zwiedzających, a Philips Museum w Eindhoven oferuje niecodzienną przygodę dzięki interaktywnej grze angażującej beacony. A jak sytuacja wygląda w Polsce?

Pionierskie wdrożenie stanowiła aplikacja mobilna warszawskiego Muzeum Neonu . Aplikacja została udostępniona z końcem 2013 roku, jest multimedialnym przewodnikiem po eksponatach znajdujących w muzeum oraz szlakach dawnych lokalizacji neonów. Poprzez integrację z systemem nadajników udostępnia użytkownikom dodatkowe materiały. Dzięki mikrolokalizacji zwiedzający otrzymują np. informacje na temat historii oglądanego neonu czy dostęp do audioprzewodników.


Beacony w MOCAKu

Drugim, niestety ostatnim, znanym nam przykładem zastosowania nadajników beacon w polskich muzeach jest wdrożenie Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK . Rozbudowana aplikacja mobilna, która zawiera m.in. zbiór praktycznych informacji dla zwiedzających, mapę muzeum oraz opisy wystaw, jest zintegrowana z systemem beaconów rozlokowanych w przestrzeni muzealnej.

Dzięki mikrolokalizacji zwiedzający otrzymują dodatkowe treści lub mogą poznać położenie eksponatu za pomocą cyfrowej mapy. Aplikacja dostępna jest na trzy systemy: Android, iOS oraz Windows Phone. Alternatywą dla właścicieli mniej zaawansowanych technologicznie urządzeń są fotokody, czyli znaczniki umieszczone obok obiektu, których zeskanowanie odblokowuje dodatkowe materiały. Przewaga beaconów nad QR kodami wynika m.in. z automatyzacji komunikacji między urządzeniami. Zwiedzając, otrzymuje się wiadomość, gdy tylko znajdzie się w zasięgu nadajnika, co stanowi olbrzymie udogodnienie m.in. dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Zaletą kodów QR jest za to niższa cena – system fotokodów jest tani i nie wymaga zakupu dodatkowych urządzeń .


Foto: http://estimote.com/

6.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje