newsletter

Zobacz również

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

INTERNET

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

INTERNET

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

ROZWÓJ WIDOWNI

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZWÓJ WIDOWNI

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

INTERNET

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Mapy w aplikacjach mobilnych - co warto wiedzieć i jak wykorzystać je w turystyce kulturalnej

Mapy w aplikacjach mobilnych - co warto wiedzieć i jak wykorzystać je w turystyce kulturalnej
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 16.05.2015
aplikacje mobilne , AR , Rozszerzona Rzeczywistość , Google Maps , Open Street Maps , Apple Maps , Street Museum of London , Londinium , My Warsaw , Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Aplikacje uliczne są szczególnym rodzajem aplikacji mobilnych. Wykorzystując mapy, geotagowanie i GPS, lokalizują użytkownika, dzięki czemu może on z łatwością poruszać się po danym terenie. Służą przede wszystkim projektom związanym z historią oraz przestrzenią miejską.

Aplikacje, które nazywam „ulicznymi”, są zazwyczaj oparte na mapach. Stanowią one ich główny ekran, z którego użytkownik pobiera dalsze informacje. Dostępne mapy cyfrowe, w zależności od technologii, to mapy Google lub Apple Maps (w urządzeniach iOS). Ich podstawową cechą, jak również wadą, jest fakt, że działają tylko online. Jeśli chcemy z nich skorzystać, musimy mieć dostęp do internetu. Komplikuje to życie, szczególnie w przypadku projektów przeznaczonych dla turystów z zagranicy.

Mapy specjalnie przygotowane i dedykowane dla konkretnej aplikacji oraz wersje opensourcowe, takie jak Open Street Maps , działają także offline, tzn. nie wymagają dostępu do internetu. Niestety korzystanie z nich w aplikacjach znacząco obciąża ich wagę, ponieważ programiści, budując aplikację, zamiast udostępniać zewnętrzną usługę online (Google i Apple Maps), muszą pracować na mapie będącej obrazkiem o dużej rozdzielczości. Problematyczne w takim przypadku jest również ustawienie skali powiększenia mapy – każde powiększenie jest kolejnym obrazkiem o dużej rozdzielczości. Należy zwrócić na ten fakt uwagę, szczególnie gdy projektujemy rozwiązanie na telefony z Androidem, które w większości mają małe karty pamięci.

Street Museum of London

Na mapach, oprócz położenia użytkownika określonego za pomocą GPS (niewymagającego dostępu do internetu – jednak dostęp do wifi poprawia dokładność lokalizacji), twórcy aplikacji mogą zaznaczyć punkty, które po wybraniu ich przez użytkownika odkrywają przed nim różne treści. W taki sposób działa np. aplikacja Street Museum of London , która była pierwszą spektakularną aplikacją uliczną. Projekt ten wykorzystuje także Rozszerzoną Rzeczywistość (AR) opartą na geolokalizacji, dzięki której użytkownicy, chodząc po Londynie, mogą odkrywać zdjęcia czy obrazy prezentujące dane miejsca na przestrzeni wieków.

W odpowiednim miejscu nad Tamizą można zobaczyć obraz przedstawiający pożar Parlamentu, a na konkretnej ulicy zdjęcie dokumentujące zawalenie się kamienicy podczas bombardowań II wojny światowej. W podobny sposób, chociaż nieco przekombinowany, funkcjonuje druga aplikacja Museum of London o nazwie Londinium . Pokazuje ona dzieje miasta za czasów rzymskich. Użytkownicy, wybierając się w zaznaczone na mapie miejsca wykopalisk, mogą w trybie Rozszerzonej Rzeczywistości zobaczyć np. inscenizacje walk gladiatorskich w formie nagrania wideo.

Aplikacje My Warsaw i Wilanów Live

Aplikacje uliczne można wykorzystać także do stworzenia tzw. gier miejskich. Użytkownicy, rozwiązując zagadki, zdobywają punkty, odznaki lub odblokowują dalsze etapy gry. Tego typu narzędzia wykorzystuje aplikacja My Warsaw (Warszawa jest moja) Muzeum Historii Żydów Polskich i Domu Spotkań z Historią, opowiadająca o życiu Janusza Korczaka przez pryzmat miasta przed i podczas II wojny światowej. Użytkownicy na starcie mają do dyspozycji kilkanaście miejsc, które mogą odwiedzić. W każdym z nich dostępna jest zagadka, którą trzeba rozwiązać, aby została odblokowana kolejna lokalizacja – użytkownicy muszą zrobić zdjęcie konkretnemu obiektowi, wybrać lub wpisać poprawną odpowiedź albo zameldować się w określonym miejscu. Po rozwiązaniu pięciu, dziesięciu i piętnastu zagadek użytkownik otrzymuje nagrodę – odznakę, którą może pochwalić się znajomym w mediach społecznościowych, na Facebooku i Twitterze.

Funkcjonalność mapy i lokalizowania użytkownika może przydać się także w mniej zaawansowanych aplikacjach jako funkcjonalność poboczna. Przykładowo aplikacja Wilanów Live Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie jest typową aplikacją przewodnikową, zawierającą standardowe funkcjonalności, takie jak przewodnik, kalendarz wydarzeń muzealnych oraz podstawowe informacje o muzeum. Jako że jest to rezydencja parkowa, zasadne było także przeprowadzenie użytkowników przez połacie zieleni, tak by się w nich nie zgubili. GPS lokalizuje położenie użytkownika; na mapie zaznaczone są również zabudowania parkowe, o których można zdobyć dodatkowe informacje, zobaczyć więcej zdjęć itd.

O czym trzeba pamietać

Projektując aplikacje uliczne, należy pamiętać o kilku kwestiach. Trzeba wziąć pod uwagę, że użytkownik wysłany na wycieczkę może odwiedzić ograniczoną liczbę miejsc; tak samo ma się sprawa oglądania multimediów (filmów, nagrań audio). Wynika to nie tyle z fizycznych możliwości użytkownika, który może poczuć się zmęczony długim spacerem, ile z ograniczeń sprzętu. Zaawansowane technologicznie, multimedialne aplikacje (np. wykorzystujące Rozszerzoną Rzeczywistość) wpływają na szybkie wyładowywanie się baterii. Ważną kwestią jest dostęp do internetu. Należy odpowiedzieć sobie na pytania, czy jest on potrzebny, czy będzie możliwy do zapewnienia, czy użytkownicy będą dysponowali nim w telefonie, czy może będą to głównie zagraniczni turyści płacący niechętnie za połączenie z internetem w ramach roamingu.

Foto: Ktoine / photo on flickr

6.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje