newsletter

Zobacz również

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

GAMIFIKACJA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

LITERATURA CYFROWA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

TEATR

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

SOCIAL MEDIA

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

INTERNET

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZMOWY

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

SOCIAL MEDIA

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Muzealne aplikacje dla dzieci - inwestycja w nowe pokolenie odbiorców

Muzealne aplikacje dla dzieci - inwestycja w nowe pokolenie odbiorców
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 06.05.2015
aplikacje mobilne , aplikacje dla dzieci , Luwr , My museum le Louvre , Louvre Kids , MoMA , Art Lab , Tate Gallery , Noisy Neighbours , Race Against Time , Tate Trumps

Wiele mówi się, że współczesne dzieci grające w otumaniające gry na tabletach czy smartfonach zamieniają się w przyklejone do ekranów warzywa. Są to opinie skrajne i niesprawiedliwe. Nie zmienia to jednak faktu, że badania naukowe potwierdzają, że tzw. digital natives – czyli osoby, które „wyssały z mlekiem matki” korzystanie z nowych technologii – funkcjonują zupełnie inaczej od osób, które pamiętają świat bez internetu.

Inaczej, czyli jak?

Badania neurologów udowadniają, że osoby przyzwyczajone do wyszukiwania informacji w wyszukiwarkach wykorzystują w codziennym życiu (np. przy czytaniu książki) zupełnie inne części mózgu niż osoby niekorzystające na co dzień z internetu.

Osobną kwestią są nawyki użytkowników – wielokrotnie byłam świadkiem sytuacji, kiedy kilkunastomiesięczne dzieci, przyzwyczajone do zabawy na iPadach rodziców, chciały powiększyć obraz za oknem wykonując na szybie gest „pinch to zoom”.
Historie te mogą wydawać się śmieszne, jednak pokazują, jak ważnymi narzędziami dla tej grupy odbiorców stają się ekrany dotykowe – także w muzeach. Wystarczy wejść do pierwszego lepszego muzeum, które na swojej ekspozycji ma kioski multimedialne uzbrojone w ekrany single touch (które nie pozwalają na reakcję na więcej niż jeden bodziec) i zobaczyć, jak sprawdzają się one podczas odwiedzin wycieczki szkolnej. Dzieci przyzwyczajone do ekranów multitouch nie rozumieją, czemu ekran, który dotykają, nie reaguje na określone gesty, i myślą, że urządzenie zawiesiło się lub jest zepsute. Powoduje to, że sfrustrowane naciskają na ekran więcej razy, co faktycznie doprowadza do zawieszenia się sprzętu.

Luwr dla dzieci na smartfonie

Muzealne aplikacje dla dzieci są nadal tematem niszowym, jednak ich potencjał został dostrzeżony przez niektóre instytucje. Najlepszym przykładem jest Luwr, który wydał do tej pory kilka aplikacji przeznaczonych dla dzieci i młodzieży w różnym wieku.

Zaczęło się od przewodnika po muzeum My museum le Louvre ”, którego główną bohaterką jest animowana dziennikarka Paulette, przeprowadzająca wywiady z najważniejszymi dziełami z kolekcji muzeum. Dodatkowo użytkownicy mogą przejść specjalnie przygotowaną grę terenową, odpowiadać na pytania, rozwiązywać zagadki i otrzymywać za to nagrody.

Kolejna propozycja adresowana jest do młodszych odbiorców – aplikacja na iPady Louvre Kids , przeznaczona dla dzieci od trzeciego roku życia. Aplikacja prezentuje 16 dzieł znajdujących się w Luwrze, z którymi można wykonać 12 różnych czynności. Trudno pozbyć się wrażenia, że aplikacja ta jest kopią druków edukacyjnych, niemniej jest to ciekawy ukłon w stronę cyfrowej publiczności – szczególnie tej anglojęzycznej, gdyż aplikacja jest dostępna we francuskiej i angielskiej wersji językowej.

MoMA - kreatywne aktywności mobilnie

W bardzo ciekawy sposób podeszło do sprawy MoMA w Nowym Jorku. Muzeum wydało aplikację Art Lab , która ma pobudzać kreatywność dzieci. Art Lab umożliwia m.in. stworzenie kompozycji dźwiękowej, napisanie wiersza i kolektywne rysowanie. Ponadto uczy, jak wielcy artyści, tacy jak Matisse czy Calder, tworzyli swoje dzieła i skąd czerpali inspiracje. Jednym słowem, jest to zestaw kreatywnych aktywności przeznaczonych dla dzieci (dzięki wspomaganiu dźwiękowemu także dla tych, które jeszcze nie potrafią czytać) uzupełniony o potężną dawkę historii sztuki. Aplikacja była wielokrotnie nagradzana, a w App Store można przeczytać o niej same pochlebne recenzje.

Mobilne gry Tate Gallery

Szczególną atencją darzy młodszą publiczność wykorzystującą aplikacje mobilne brytyjska Tate Gallery. Wśród powalającego portfolio aplikacji mobilnych (których jest w tym momencie 22) aż trzy poświęcone są najmłodszym. Ciekawą aplikacją, wyraźnie próbującą złapać grupę docelową zafascynowaną Angry Birds, jest gra Race Against Time . Jest to typowa platformówka, w której gracz steruje biegnącym kameleonem, który musi powstrzymać złego („diabolicznego”) doktora Greyscale’a, pragnącego wyssać ze świata wszystkie kolory. Kameleon cofa się w czasie do roku 1890 w celu zebrania na dwunastu planszach kolorów z najważniejszych stylów w sztuce.

Inna aplikacja Tate przeznaczona dla młodszej publiczności to Noisy Neighbours , oparta na słynnej w Wielkiej Brytanii książeczce dla dzieci. Maluchy poznają historię ślimaka, jak również same ją współtworzą malując, kolorując oraz nagrywając dźwięki.

Kolejna aplikacja, Tate Trumps , jest przeznaczona dla większych dzieci. Jest to gra karciana przeniesiona na smartfony. Można w nią grać w Tate Modern lub w każdym innym miejscu. Polega na „wojnie” między arcydziełami z kolekcji Tate, opartej na nastroju, jaki prezentuje dany obiekt. Jest to ciekawa rozrywka, podczas której świetnie bawią się nie tylko dzieci czy młodzież.

Aplikacje muzealne dla młodszej publiczności to wciąż nisza, ale w najbliższych latach z pewnością będzie można zaobserwować coraz więcej tego typu realizacji. I bardzo dobrze, gdyż wydają się być świetną inwestycją w pozyskiwaniu kolejnego pokolenia odbiorców.

Czytaj także: Urodzone z tabletem w ręce. Jak tworzyć aplikacje dla dzieci?

Foto: mastrobiggo / photo on flickr

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje