newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

VARIA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

VARIA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

ROZWÓJ WIDOWNI

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

SOCIAL MEDIA

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

VARIA

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZMOWY

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

VARIA

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

ABC aplikacji mobilnych – czy dane w Twoim telefonie są bezpieczne?

ABC aplikacji mobilnych – czy dane w Twoim telefonie są bezpieczne?
Autor: Redakcja Data publikacji: 06.05.2015
aplikacja mobilna, google play, Android, ios, appstore, windows phone, reklamy w aplikacjach, bbos, aplikacje dla dzieci

Jeżeli w kieszeni masz smartfona, to na pewno korzystasz z aplikacji mobilnych – gier, nawigacji, prognozy pogody, serwisów informacyjnych, latarki Aplikacje są bardzo proste w instalacji i najczęściej bezpłatne, dlatego jako użytkownicy rzadko zadajemy sobie pytania o bezpieczeństwo swoich danych, które są ściśle związane z tematem źródeł dochodu twórców oprogramowania na urządzenia mobilne. Sprawdź czego nie wiesz...

W tym artykule znajdziecie wyjaśnienie takich kwesti:

#1: Czym właściwie jest aplikacja mobilna?

#2: Co jest potrzebne, aby pobrać i korzystać z aplikacji?

#3: Jak producenci zarabiają na darmowych aplikacjach?

#4: Poufność – do jakich Twoich danych aplikacje mają dostęp?

#5: Jak można kontrolować dostęp do informacji?

#6: W jakim celu aplikacje zbierają dane na temat lokalizacji?

#7: Dlaczego aplikacje emitują reklamy?

#8: Dlaczego widzę właśnie te reklamy?

#9: Bezpieczeństwo: czy aktualizacja aplikacji jest niezbędna?

#10: Czy aplikacja może być szkodliwa dla urządzenia?

#11: Czy można ufać wszystkim opiniom publikowanym przez użytkowników?

#12: Czy aplikacje adresowane do dzieci są bezpieczne?

#13: Czy można kontrolować, w jaki sposób dzieci korzystają z aplikacji?

 

 

#1: Czym właściwie jest aplikacja mobilna?

To oprogramowanie przeznaczone na urządzenia mobilne, np. smartfony i tablety, dystrybuowane najczęściej za pośrednictwem sklepów, m.in. Google Play dla systemu Android i AppStore dla iOS. Przeznaczenie aplikacji zmieniało się wraz z potrzebami użytkowników i postępem technologicznym. Początkowo wypełniały proste funkcje narzędzi biurowych, np. otrzymywanie wiadomości, oraz dostarczały informacji, dopiero wraz z upowszechnieniem nowoczesnych telefonów przejęły nowe, bardziej zaawansowane funkcje, np. płatnicze.

#2: Co jest potrzebne, aby pobrać i korzystać z aplikacji?

Niezbędne jest urządzenie przenośne posiadające dostęp do internetu – możesz skorzystać z bezprzewodowego połączenia lub pakietu danych w ramach abonamentu. Pamiętaj również, że aplikacja musi wspierać system operacyjny twojego smartfona czy tabletu. Systemy Android, iOS, Windows Phone czy BBOS mają specjalne sklepy z aplikacjami, dzięki którym możesz wyszukiwać, pobierać i instalować potrzebne oprogramowanie. Aby uzyskać pełen dostęp do zasobów musisz założyć konto w serwisie oraz niekiedy wprowadzić dane karty kredytowej lub debetowej.

#3: Jak producenci zarabiają na darmowych aplikacjach?

Jeżeli nie musiałeś płacić za pobranie aplikacji, to nie oznacza, że deweloper na niej nie zarabia. Dzięki poniższym metodom może czerpać zyski nawet z bezpłatnego oprogramowania:

  • sprzedaż przestrzeni reklamowej w aplikacji – oprogramowanie udostępniane jest nieodpłatnie po to, żeby zwiększyć zasięg kampanii,
  • oferowanie za darmo wersji z ograniczonymi funkcjami – twórcy liczą, że zechcesz zapłacić za te dodatkowe,
  • zakupy w aplikacji – możesz wykupić dodatkowe usługi nie instalując nowego oprogramowania,
  • promowanie innych produktów – jest zaproszeniem do skorzystania z innych aplikacji dewelopera.

#4: Poufność – do jakich Twoich danych aplikacje mają dostęp?

Podczas logowania do sklepu lub przed pobraniem aplikacji możesz zostać poproszony o dostęp do informacji pochodzących z twojego urządzenia:

  • spisu numerów lub adresów mailowych,
  • rejestru połączeń,
  • danych dotyczących połączenia z siecią,
  • informacji zawartych w kalendarzu,
  • lokalizacji,
  • ID urządzenia,
  • informacji na temat sposobów korzystania z aplikacji.

Część aplikacji „prosi” wyłącznie o dane, które są niezbędne do jej prawidłowego działania, niektóre zbierają również dodatkowe informacje. Udostępniane dane są archiwizowane – bez względu, czy trafiają do producenta, sklepu czy reklamodawcy, mogą zostać udostępnione innym podmiotom.

#5: Jak można kontrolować dostęp do informacji?

Nie zawsze informacje o rodzaju zbieranych danych i ich przeznaczeniu są czytelne i łatwo dostępne. Przed pobraniem zweryfikuj, kim jest producent aplikacji. Sklepy udostępniają wyłącznie informacje wprowadzone przez dewelopera – jeżeli nie poda on podstawowych danych, np. adresu strony czy skrzynki mailowej, powinieneś dwa razy pomyśleć przed jej pobraniem.

Jeżeli używasz smartfona lub tabletu wyposażonego w system Android, przed zainstalowaniem aplikacji zostaniesz poproszony o zgodę na pobieranie danych. Nie ignoruj jej. Zdecyduj, czy wymagane informacje są niezbędne do korzystania z aplikacji.

#6: W jakim celu aplikacje zbierają dane na temat lokalizacji?

Niektóre aplikacje dzięki informacjom o położeniu mogą zlokalizować cię na mapie, zaoferować kupony zniżkowe do pobliskiego sklepu lub pokazać, którzy znajomi znajdują się niedaleko. Czasem aplikacje udostępniają dane sieciom reklamowym, np. AdMob, wówczas mogą one emitować reklamy dopasowane zarówno do lokalizacji, jak i pozostałych informacji z bazy danych, np. zebranych na podstawie historii oglądanych stron WWW. Raz udzielone pozwolenie obowiązuje do czasu, aż nie zmienisz ustawień swojego urządzenia – jeżeli nie chcesz dzielić się informacjami z sieciami reklamowymi, wystarczy, że wyłączysz lokalizację. Pamiętaj, że wówczas aplikacja nie będzie mogła oferować ci usług wykorzystujących twoje położenie. Nie zapominaj również, że telefon używa ogólnych informacji dotyczących lokalizacji także do wykonywania połączeń, dlatego nie da się kompletnie wyłączyć transmisji tych danych.

#7: Dlaczego aplikacje emitują reklamy?

W celu zdobycia jak największego grona użytkowników, twórcy aplikacji muszą ją oferować po możliwie najniższej cenie. Dzięki sprzedaży przestrzeni reklamowej mogą oferować tańsze lub bezpłatne oprogramowanie. Część producentów udostępnia powierzchnię sieciom reklamowym, które z kolei sprzedają ją docelowym reklamodawcom.

#8: Dlaczego widzę właśnie te reklamy?

Istnieje większe prawdopodobieństwo, że zauważysz i klikniesz w reklamę, która jest dopasowana do twoich zainteresowań, potrzeb i właśnie lokalizacji. Sieć reklamowa łączy dane pochodzące z aplikacji z innymi, zebranymi np. podczas rejestracji w serwisie lub zakupów w sklepie internetowym. Dzięki temu sieć reklamy mobilnej może emitować targetowane komunikaty – reklamy, które prawdopodobnie będą dla ciebie atrakcyjne.

#9: Bezpieczeństwo: czy aktualizacja aplikacji jest niezbędna?

Twoje urządzenie może wysyłać komunikaty o możliwości pobrania nowszej wersji aplikacji. W nowym oprogramowaniu naprawione zostały wykryte błędy, dlatego lepiej chronione są twoje dane – warto pamiętać o aktualizowaniu zainstalowanych aplikacji.

#10: Czy aplikacja może być szkodliwa dla urządzenia?

Jeżeli twój telefon wysyła SMS-y lub maile, których nie jesteś autorem albo instaluje aplikacje, których nie pobrałeś, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że został zaatakowany przez wirusy czy inne szkodliwe oprogramowanie. Część hackerów tworzy też aplikacje, które mogą zainfekować Twoje urządzenie mobilne.

Istnieje kilka sposób na pozbycie się go: możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta producenta twojego telefonu lub operatora albo zainstalować program antywirusowy i za jego pomocą pozbyć się niechcianego oprogramowania. Część programów antywirusowych dostępna jest za darmo, np. Avast Mobile Security & Antivirus, McAfee Free Security & Antivirus, Avira Mobile Security.

#11: Czy można ufać wszystkim opiniom publikowanym przez użytkowników?

W większości serwisów dystrybuujących aplikacje użytkownicy mogą zamieszczać własne recenzje. Na ich podstawie możesz podjąć decyzję, czy instalować dane oprogramowanie. Niestety, część twórców podszywa się pod użytkowników i publikuje pozytywne komentarze na temat swojego produktu, np. w 2010 roku Federalna Komisja Handlu (The Federal Trade Commission – FTC) oskarżyła agencję PR o umieszczanie fałszywych komentarzy na temat aplikacji swoich klientów – „Agencja PR oskarżona o fałszywe recenzje”.

#12: Czy aplikacje adresowane do dzieci są bezpieczne?

W 2012 roku FTC opublikowała rezultaty ankiety dotyczącej aplikacji dla dzieci, wynika z niej, że:

  • oprogramowanie może zbierać i udostępniać osobiste dane,
  • twoje dziecko ma możliwość wydawania realnych pieniędzy,
  • oprogramowanie może zawierać reklamy oraz odniesienia do mediów społecznościowych.

Co najważniejsze, aplikacje wcale nie muszą cię o tym informować.

#13: Czy można kontrolować, w jaki sposób dzieci korzystają z aplikacji?

Zanim dasz swoim dzieciom telefon lub tablet, sprawdź ustawienia – możesz zdecydować, czy wyświetlane treści będą dopasowane do wieku, zabezpieczyć hasłem pobranie nieodpowiednich aplikacji i zablokować zakupy online. Możesz także wyłączyć połączenie z internetem albo aktywować tryb samolotowy, wówczas dzieci nie będą mogły połączyć się z siecią. Najlepiej przetestować aplikacje samodzielnie zanim oddasz ją dzieciom i nauczyć je zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń mobilnych. Więcej ciekawych informacji na temat aplikacji adresowanych do najmłodszych znajduje się w artykułach Muzealne aplikacje dla dzieci i Urodzone z tabletem w ręce. Jak tworzyć aplikacje dla dzieci?

Opracowano na podstawie  „Understanding Mobile Apps” .

 

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje