Grywalizacja
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Grywalizacja (gamifikacja)
Włączenie do rzeczywistości mechanizmów pochodzących z gier, np. punktacji, rankingu czy odznaczeń, w celu wywołania określonego zachowania graczy. Fenomen grywalizacji znawcy tematu wiążą ze koncepcją „flow”, której autorem jest węgierski psycholog Mihály Csíkszentmihályi ( wystąpienie dotyczące „flow” na konferencji TED ). Pojęcie oznacza pełne oddanie się wykonywanej czynności. Początkowo gracza motywują nagrody, wraz z postępami, pokonywaniem kolejnych etapów, gra sama w sobie staje się gratyfikacją.
Gra, żeby w pełni pełniła swoją rolę, musi posiadać strukturę, czyli:
- jasno sprecyzowany warunek wygranej: „W którym momencie mogę uznać, że wygrałem?”,
- cel: „Co muszę osiągnąć, ile razy, by ukończyć pomyślnie grę?”,
- akcję: „Co muszę zrobić, aby osiągnąć cel?”,
- przeszkody: „Prawie mi się udało, spróbuję jeszcze raz! Dobrze, że nie jest zbyt łatwo”,
- reguły: „Wiem, co muszę zrobić, by nie zostać zdyskwalifikowany”.
Gamifikacja wiąże się z marketingiem doświadczeń, czyli działaniami, podczas których odbiorca ma bezpośredni kontakt z marką. Natalia Hatalska , specjalistka w zakresie nieszablonowych form promocji, na swoim blogu wyjaśniła, czym jest marketing oparty na doświadczeniu . Mechanizmy gry do promocji swojej oferty wykorzystała m.in. telewizja HBO – video case study kampanii zostało opublikowane w serwisie YouTube . Niecodziennego kontaktu z kulturą, dzięki grze „Obrońcy Czasu” , doświadczyli także użytkownicy odwiedzający Wirtualne Muzea Małopolski .