Marketing wirusowy (viral marketing)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Marketing wirusowy (viral marketing)
Działania marketingowe oparte na skłonności internautów do przekazywania atrakcyjnych, zabawnych czy kontrowersyjnych treści (tzw. wirali). Materiały przekazywane są w bardzo krótkim czasie, na dużą skalę. Rolą agencji reklamowej czy instytucji jest stworzenie treści, które użytkownicy będą dobrowolnie dystrybuować. Już w 2008 roku Natalia Hatalska, specjalistka w dziedzinie alternatywnych form komunikacji marketingowej, pytała na łamach swojego bloga „Co to jest wirus?” . Z wirusowym dystrybuowaniem treści związane jest pojęcie „memu internetowego”, czyli treści przerabianych i przekazywanych przez internautów (najczęściej w formie fotomontażu). O popularności memów świadczy m.in. fakt, że stały się przedmiotem artykułów naukowych – „Memy internetowe jako nowy język Internetu” .
Możliwości marketingu wirusowego są coraz częściej wykorzystywane przez instytucje kultury czy organizatorów wydarzeń masowych. Sukces, mierzony liczbą udostępnień i wyświetleń, osiągnął film „Prof. dr hab. Jan Miodek o Pozdro Techno” , w którym Jan Miodek poddaje językoznawczej analizie hasło festiwalu Orginal Source Up To Date Festival , „Pozdro Techno”. Wirtualne Muzea Małopolski promowały w niekonwencjonalny sposób zdigitalizowaną kolekcję małopolskich dzieł sztuki. Film „Ostatnie harce Lajkonika, czyli Następny, proszę!” cieszył się popularnością wśród internautów i został dostrzeżony przez branżowe media, np. „Lajkonik zdigitalizowany, czyli kampania promująca Wirtualne Muzea Małopolski (wideo)” .