Marketing sąsiedztwa (proximity marketing)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Marketing sąsiedztwa (proximity marketing)
Rodzaj działań marketingowych polegający na przesłaniu komunikatu do urządzenia mobilnego adresata za pomocą połączenia bezprzewodowego. Dystrybucja treści związana jest precyzyjnie z lokalizacją odbiorcy. Narzędzia proximity marketingu to np. etykiety NFC (Near Field Communication), bluecasting czy beacons (bazujące na technologii Bluetooth Smart). Według branżowych ekspertów najbliższa przyszłość komunikacji marketingowej będzie należała do beaconów, czyli urządzeń, które mogą precyzyjnie określić położenie użytkownika wewnątrz budynku i dostarczyć odpowiedni komunikat na jego smartfon czy tablet. Serwis Brief za pomocą infografiki przedstawia „Jak działają beacony” .
Dzięki narzędziom proximity marketingu instytucje kultury mogą zaoferować swojej publiczności niecodzienny kontakt z dorobkiem. W Philips Museum w Eindhoven zwiedzający mogą zagrać w nowatorską grę edukacyjną, która angażuje urządzenia mobilne i sieć beaconów. Natomiast Londyńskie Muzeum udostępnia swoim odwiedzającym zbiór informacji i multimediów na temat eksponatów za pośrednictwem etykiet NFC. Nowatorskie wykorzystanie marketingu sąsiedztwa przez instytucje kultury opisała Zuzanna Stańska w artykule „Beacons i technologie zbliżeniowe”.