newsletter

Zobacz również:

FOMO (Fear of missing out)

Fomo
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015

FOMO (Fear of missing out)

Uczucie dyskomfortu wynikające z obawy przeoczenia ważnej informacji, szansy na doświadczenie czy nawiązanie interakcji społecznej. Silnie związane z rozpowszechnieniem urządzeń mobilnych i rozwojem serwisów społecznościowych. Badacze zjawiska szacują, że może na nie cierpieć nawet 70% dorosłych z krajów rozwiniętych. Na łamach magazynu „Forbes” ukazał się artykuł „Do You Have FOMO: Fear Of Missing Out?” , w którym wyliczone zostały zachowania charakterystyczne dla FOMO.

Zjawisko po raz pierwszy nazwał i opisał Dan Herman w artykule „The Fear of Missing Out (FOMO)” opublikowanym w 2000 roku. O powszechności zjawiska świadczy fakt, że hasło „FOMO” zostało dodane w 2013 roku do renomowanego Oxford Dictionary. Historię FOMO opisuje anglojęzyczny artykuł „The Home of FOMO” .

Andrew Przybylski, pionier w zakresie badań nad FOMO, udowodnił, że największe skłonności do odczuwania strachu związanego z odcięciem od informacji mają osoby o niezaspokojonych potrzebach emocjonalnych, jak poczucie bycia kochanym czy szanowanym. Głównym narzędziem badawczym była dziesięciopunktowa ankieta „Rate my FOMO” , za pomocą której internauci mogą samodzielnie sprawdzić swoją podatność na FOMO.

Przeciwieństwem FOMO jest JOMO, czyli Joy of missing out.

INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje