Autor: Katarzyna Maniak Data publikacji: 16.07.2015
Wyobraźmy sobie ogromną tablicę, do której przypinamy interesujące czy też po prostu ulubione obrazy. Jest to nasza prywatna tablica, ale obok są inne, podobne, na których tysiące osób umieszcza swoje zdjęcia i grafiki. Na dodatek wszyscy mogą kopiować i przeklejać obrazy od siebie nawzajem, a wszystko to oczywiście dzieje się w internecie.
Już pewnie wiecie, gdzie jesteśmy – tak właśnie funkcjonuje serwis Pinterest.
Platforma, której nazwa zbudowana jest z dwóch słów: pin (przypinać) oraz interest (zainteresowanie), umożliwia publikowanie i udostępnianie materiałów graficznych oraz wideo pobieranych ze stron internetowych. Założona w 2010 roku przez Bena Silbermanna, Paula Sciarrę i Evana Sharpa, szybko stała się popularna, a obecnie gromadzi miliony odbiorców i dostępna jest w 26 wersjach językowych. Wchodząc na stronę serwisu, można przeglądać imponującą ilość materiałów podzielonych według kategorii zaproponowanych przez użytkowników. Do tworzenia własnych tablic ( boards ) i umieszczania na nich wybranych obrazków konieczne jest założenie konta. Nie brakuje oczywiście aspektów społecznościowych: publikowane obrazy można „polubić”, skomentować oraz skopiować/przypiąć do własnej kolekcji. Pinterest jest serwisem bazującym na wizualności, tekst pojawia się w formie krótkiego opisu, komentarzy oraz, co bardzo istotne, podania źródła danego materiału.
Użytkownicy platformy podkreślają jej niezwykle pomocną rolę w kontekście gromadzenia pomysłów, inspiracji, dobrych rozwiązań. Nie muszą zapisywać ich na dysku komputera czy w kolejnych folderach, ale gromadzą je w jednym miejscu, dodatkowo z odnośnikami do źródeł, z których pobrali daną treść.
Z potencjału Pinteresta korzystają również instytucje sektora GLAM
GLAM - Galleries, Libraries, Archives and Museums – galerie, biblioteki, archiwa i muzea - niektóre z nich radzą sobie doskonale wykorzystując funkcjonalności serwisu. J. Paul Getty Museum udostępnia na swoim koncie (
J. Paul Getty Museum
) treści pochodzące nie tylko z własnych instytucjonalnych zasobów. Publikuje m.in. fragmenty średniowiecznych rękopisów, jest to jednak wybór wyjątkowy, gdyż fragmenty skupiają się na figurze małpy rysowanej na marginesach manuskryptów – tablica
Monkeys In the Margins
.
Pinterest - tablica Monkeys In the Margins
.
Na tablicy Majestic Ladies gromadzi materiały przedstawiające „królowe i księżniczki z królestwa sztuki”, a pod hasłem A Rose is a Rose is a Rose przykłady inspiracji twórczością artystyczną, takie jak tatuaż wzorowany na fragmencie obrazu Rubensa. Kolejna tablica Say Cheese prezentuje zbiór postaci ze znanych i mniej znanych obrazów, rzeźb, fotografii – klucz jest oczywiście jeden: wszystkie są uśmiechnięte.
Profil Pinterest J. Paul Getty Museum.
Getty Museum umiejętnie łączy potencjał różnych kanałów społecznościowych, dowodem na to jest tablica Insta-Getty skupiająca zdjęcia wykonane przez odbiorców muzeum i umieszczone przez nich na platformie Instagram. Gdyby ktoś miał wątpliwości, czy takie działania mają sens, odpowiedzią niech będzie liczba osób, które śledzą pinterestowe konto Geety Museum – ponad milion użytkowników.
Kolejnym, dużo mniejszym (30 tys. obserwujących), ale również ciekawym graczem jest San Francisco Museum of Modern Art – profil SFMOMA . Wśród ponad 20 tablic udostępnia m.in. Newsworthies – aktualności, Museum Store – oferty muzealnego sklepu, a na kolejnych kilkunastu rozmaicie skategoryzowane prace z kolekcji. W temacie California – the Golden State dzieła tematycznie związane z Californią, a pod tytułem Picture This fotografie z kolekcji wraz z pytaniem o ulubione zdjęcia i prośba o podzielenie się swoją opinią. Warto także zobaczyć, jak bawią się muzealnicy w SF, bo jak deklarują, pracują ciężko, ale również kochają zabawę – patrząc na zdjęcia na tablicy P-ART.-Y, można stwierdzić, że nie kłamią i potrafią barwnie celebrować każde święto.
Profil Pinterest SFMOMA.
Muzeum Fashion Institute of Technology ( Museum at FIT ) „przypina” na swoich tablicach obrazkowe przykłady z historii mody, portrety projektantów (tablica Designers portraits ) oraz odniesienia do wywiadów z przedstawicielami środowiska mody. LACMA Los Angeles County Museum of Art wśród innych materiałów upublicznia prace muzealnych konserwatorów. Smithsonian Institution na koncie Archives of American Art , poświęconym sztuce amerykańskiej, do wielu jej przykładów dodaje kategorie: ain’t no party like an artist’s party (dokumentującą rozrywkową części życia artystycznego), Little artists (prezentującą fotografie artystów z czasów, gdy byli dziećmi) czy Work in Progress (obrazującą proces twórczy, artystów przy pracy).
Wymienione przykłady pokazują, że Pinterest jest narzędziem wykorzystywanym do prezentacji zasobów, ale także publikacji, opracowań czy innych produktów muzealnej działalności. Najczęściej upowszechniane są materiały z kolekcji (nierzadko te ich fragmenty, do których trudno byłoby dotrzeć odbiorcom) oraz z ekspozycji czasowych. Udostępnianie wizualnych treści odbywa się często w kontekście bieżących wydarzeń, w sposób lekki i dowcipny. Wspomniane nawiązywanie do teraźniejszości oraz pozostawanie na czasie zdecydowanie ułatwia angażowanie użytkowników.
Pinterest wykorzystywany jest również do publikowania powiązanych treści, na przykład z placówek zajmujących się podobną tematyką czy z miejsc znajdujących się w tej samej lokalizacji. Pozwala to na budowanie społeczności zgrupowanej wokół istotnych płaszczyzn funkcjonowania instytucji.
Jeszcze inny sposób na wykorzystanie Pinteresta wybrało Museum of Art and History Santa Cruz , kierowane przez Ninę Simon, autorkę koncepcji muzeum partycypacyjnego oraz bloga Museum 2.0 . Medium społecznościowe zostało wykorzystane w celu rozwiązania problemów komunikacyjnych przy pracy koncepcyjnej nad wystawami i projektami muzealnymi. Pinterest zastąpił setki wymienianych maili, stając się idealnym miejscem do gromadzenia pomysłów i idei, burzy mózgów pracowników i stażystów. Finalnie okazał się interesujący również dla odbiorców, którzy mają szansę podpatrywać proces pracy, obserwować, co kryje się za gotowym produktem, jakim jest ekspozycja.
W serwisie Pinterest można śledzić nie tylko kolekcje i projekty ekspozycyjne instytucji sektora GLAM, lecz także podpatrywać pomysły na ich działalność. Na koncie Future of Museums , prowadzonym przez Center for the Future of Museums (inicjatywę American Association of Museums), można odnaleźć odnośniki do konceptów edukacyjnych, projektów crowdsourcingowych, przykładów społecznego zaangażowania instytucji czy walki z wykluczeniem niektórych grup odbiorców, a także innych inspirujących praktyk.
Mimo że wśród polskich instytucji kultury Pinterest nie cieszy się (jeszcze?) zbyt dużą popularnością, należy wspomnieć o bardzo dobrze prowadzonym koncie Muzeum Narodowego w Krakowie (733 obserwujących).
Profil Pinterest MNK.
W serwisie obecne są również m.in. Muzeum Historyczne Warszawy, Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona, Muzeum Historii Polski. Niektóre instytucje (m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, krakowskie Muzeum Historii Fotografii) umożliwiają dzielenie się swoimi materiałami wizualnymi poprzez umieszczenie ikony „pin it”, automatycznie ładującej dany obrazek do serwisu z linkiem do oryginalnej strony internetowej.
Pinterest jest jednym z narzędzi, które mogą służyć instytucjom muzealnym do upowszechniania wiedzy na temat ich zbiorów. Odpowiednie prowadzenie konta sprawia, że hasło Oh, How Pinteresting! coraz częściej pada w kontekście treści dziedzictwa kulturowego.