Crowdfunding (finansowanie społecznościowe)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Crowdfunding (finansowanie społecznościowe)
Forma crowdsourcingu polegająca na finansowaniu projektów, przedsięwzięć przez społeczność internetową (np. fanów zespołu czy miejskich aktywistów). Wpłata niewielkich kwot odbywa się najczęściej za pośrednictwem dedykowanego portalu – najpopularniejszy na świecie serwis crowdfundingowy to Kickstarter , zaś na rodzimym podwórku dużą popularnością cieszą się portale Polak potrafi i Wspieram to . Jeżeli projekt zostanie zrealizowany, darczyńca otrzyma nagrodę – produkt (np. płytę lub książkę) lub udziały w firmie (model stosowany w przypadku start-upów). Crowdfunding narodził się w Stanach Zjednoczonych w 1997 roku. W kraju działa Polskie Towarzystwo Crowdfundingu , którego rolą jest promowanie idei finansowania społecznościowego i budowanie warunków dla jej rozwoju.
Crowdfunding jest często wykorzystywany przez ludzi czy instytucje kultury. W serwisie Polak potrafi dziennikarze kulturalni, redaktorzy portali i blogerzy poprosili internautów o pomoc w wydaniu Kwartalnika Miesięcznego . Użytkownik, który wpłaci minimum 100 zł, zostanie zaproszony do redakcji i weźmie udział w warsztatach dziennikarskich.
Najbardziej spektakularnym dowodem na skuteczność finansowania społecznościowego jest stworzenie nowojorskiego Muzeum Tesli . W rezultacie kampanii Let’s Build a Goddamn Tesla Museum udało się zebrać niebagatelną kwotę ponad 1 300 000$ (zamiast zakładanych 800 tys.)! Za zebrane środki wykupiono stare laboratorium Nikoli Tesli i przearanżowano je na muzeum. Ciekawe przykłady wykorzystania crowdfundingu przez instytucje kultury znajdują się w artykule „Crowdfunding w muzeach”.