RTB (Real-time bidding)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Real-time bidding (RTB)
Zakup (aukcja) przestrzeni reklamowej przebiegający w czasie rzeczywistym. Użytkownik, który odwiedził serwis biorący udział w licytacji, zobaczy reklamę, za której emisję zaoferowano najwyższą kwotę. RTB umożliwia dotarcie z komunikatem do odbiorców, którzy spełniają wąskie kryteria: pod względem zainteresowań lub o charakterze demograficznym czy geograficznym (geotargetowanie). Zalety kampanii w modelu real-time bidding podsumowuje raport „Internet ASAP – najbardziej skuteczne narzędzia e-marketingu 2013” , który można pobrać bezpłatnie z serwisu konferencji Internet ASAP. Branżowy serwis Nowy Marketing wyjaśnia m.in. różnicę między real-time bidding a tradycyjnym modelem adresowania (targetowania) kampanii w artykule „RTB, czyli aukcje o pojedyncze powierzchnie reklamowe w czasie rzeczywistym” .
RTB pierwszy raz został użyty w USA w 2009 roku. W Polsce kampanie angażujące model RTB powstały dwa lata później, zaś w 2013 roku została przeprowadzona pierwsza w kraju kampania w serwisie YouTube ( „Pierwsza w Polsce kampania remarketingowa w modelu RTB na YouTube” ).