Folksnomia (społeczne tagowanie)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Folksnomia (społeczne tagowanie)
Zjawisko polegające na etykietowaniu przez internautów treści za pomocą słów kluczowych (tagów, hashtagów). Pojęcia użył po raz pierwszy w 2004 roku znany projektant architektury informacji, Thomas Vander Wal. Folksnomia jest wymieniana jako jedno z kluczowych zjawisk ery Web 2.0. Szerzej o tym zjawisku pisze Maciej Zaremba w czasopiśmie „Media i Społeczeństwo” , „Odpowiedni dać rzeczy... tag. Folksnomia jako uniwersalny model klasyfikacji treści w Internecie” .
Przykładem światowego serwisu internetowego bazującego na folksnomii jest Delicious.com , na którym użytkownicy mogą zamieszczać interesujące treści i opisywać je za pomocą słów kluczowych. Bardzo popularny wśród polskich internautów jest Wykop.pl . Wykopowicze publikują linki do ciekawych materiałów, a pozostali użytkownicy, „wykopując je”, wpływają na ich widoczność w serwisie. W 2013 roku marka FRUGO wykorzystała społecznościowy charakter serwisu do działań wizerunkowych. Uruchomiono „Kulturyzator”, który zamieniał wulgaryzmy użyte w komentarzach na zaskakujące, zabawne synonimy. Kampanię opisał branżowy serwis „Nowy Marketing” – „Śmiało, Ekscelencjo! FRUGO ukulturalnia Internet” .