ATL (Above the Line)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
ATL (ang. Above the Line)
Obszar działań marketingowych prowadzonych za pośrednictwem tradycyjnych nośników – radio, prasa telewizja, nośniki outdoor i indoor . Kampanie ATL nie są kierowane do wąsko sprecyzowanego odbiorcy, tylko do bardzo dużej, anonimowej grupy, np. słuchaczy określonej stacji radiowej. Przykłady ATL to np. spot radiowy i telewizyjny, reklama prasowa czy billboard. Przeciwieństwem ALT są działania BTL (ang. Below the Line) , które angażują niekonwencjonalne kanały i techniki komunikacji.
W dobie mediów elektronicznych i rosnącej popularności urządzeń mobilnych konwencjonalne sposoby przyciągnięcia uwagi często są nieskuteczne. Głosy ekspertów w sprawie efektywności działań ATL są podzielone, np. Mariusz Pitura, Creative Director w JWT Warsaw, przekonuje, że „ATL is (not) dead – czyli czy można być innowacyjnym w tradycyjnych mediach?” .
Podczas promowania czytelnictwa, muzeum czy festiwalu instytucje kultury często wykorzystują kampanię ALT do nagłośnienia swojej działalności czy idei. Do kampanii „Sztuka to”, promującej łódzkie Muzeum Sztuki , zostały zaangażowane nośniki typu outdoor – billboardy, citylighty i plakaty. Za ich pośrednictwem członkowie ms club przedstawiali swoją definicję sztuki ( „Sztuka to - kampania promocyjna” ).