CPL (cost per lead)
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
CPL (cost per lead)
Efektywnościowy model rozliczania kampanii internetowej, w którym zleceniodawca płaci za pozyskanie danych kontaktowych, np. poprzez wypełnienie formularza kontaktowego, rejestrację na stronie czy zapisanie się do newslettera. Użytkownik może pozostawić swoje dane po kliknięciu w banner reklamowy. CPL jest wariantem modelu CPA (cost per action), w którym opłata jest pobierana, gdy użytkownik wykona pożądane działanie (np. obejrzy film). Oprócz CPA stosowane są również modele CPC (cost per click) i CPM (cost per mille).
Niekwestionowana popularność cyfrowych mediów i rosnąca smartfonizacja wpłynęły na rozwój reklamy internetowej. Serwis Newsline , na podstawie badań Sociomantic Labs, prognozuje, że „Internet potrzebuje jeszcze 4 lat, by wyprzedzić telewizję” . Według raportu aż 92% respondentów uważa, że koszty przeznaczone na reklamę online przewyższą kwotę kampanii telewizyjnych. Natomiast prawie 80% pracowników agencji reklamowych zadeklarowało zwiększenie nakładów na promocję w sieci.