Marketing doświadczeń
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015
Marketing doświadczeń (marketing doznań, experiential marketing)
Sektor działań marketingowych, które ukierunkowane są na wywoływanie emocji, budowanie doświadczenia z marką. W tym celu instytucje wykorzystują niestandardowe kanały, przestrzeń miejską czy nośniki, które nie są jednoznacznie kojarzone z reklamą. Celem działań jest wywołanie zaangażowania odbiorcy, a w konsekwencji przywiązania do marki czy instytucji. Skuteczność działań bazujących na bezpośrednim doświadczeniu produktu podsumowuje raport agencji marketingu zintegrowanego Momentum – wyniki badań przedstawił branżowy portal Nowy Marketing, „Wyniki raportu o skuteczności marketingu doświadczeń” .
Event marketing, ambient marketing czy angażowanie automatów vendingowych – zbiór narzędzi marketingu doświadczeń jest nieograniczony. W 2012 roku kampania bazująca na dostarczaniu pozytywnych emocji promowała film „Skyfall” i Coca-Colę. Uczestnicy po wrzuceniu pieniędzy do automatu z napojami zamiast puszki otrzymywali komunikat zachęcający do zmierzenia się z zadaniem. Osoba, która walcząc z licznymi przeszkodami, szybko pokonała wyznaczoną trasę, otrzymywała bilet do kina. Film z kampanii zyskał bardzo dużą popularność wśród internautów. Całą akcję szczegółowo opisuje serwis Marketing przy Kawie w artykule „Masz 70 sekund na bycie Bondem” .
Niecodzienne, silnie angażujące metody promocji wykorzystał również kanał 13 th Street. Klienci kina podczas rozmowy telefonicznej udzielali instrukcji bohaterce krótkiego filmu emitowanego na ekranie. Dzięki wskazówkom mieli realny wpływ na fabułę! Bardzo ciekawe case study zostało opisane w artykule „Interakcja z dreszczykiem” .