newsletter

Aplikacja mobilna

Aplikacja mobilna
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015

Aplikacja Mobilna

Oprogramowanie przeznaczone na urządzenia mobilne, np. smartfony i tablety, dystrybuowane zazwyczaj za pośrednictwem „sklepów” (np. Google Play, App Store czy Windows Phone Store). Funkcje aplikacji zmieniają się wraz z rozwojem technologicznym i potrzebami użytkowników. Początkowo pełniły rolę narzędzi biurowych (np. kalendarza, klienta poczty elektronicznej) lub dostarczały informacji (np. prognoza pogody, notowania giełdowe). W wyniku postępującej „smartfonizacji” powstały i rozwinęły się m.in. gry mobilne, aplikacje wykorzystujące geolokalizację czy płatności za pomocą telefonu komórkowego.

Wzrost popularności urządzeń i aplikacji mobilnych śledzi oraz dokumentuje m.in. Monika Mikowska – ekspert w dziedzinie marketingu mobilnego i blogerka (jestem.mobi). Jest autorką m.in. branżowego raportu „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014”. Według przeprowadzonych badań 46% właścicieli smartfonów korzysta z aplikacji mobilnych, a kolejnych 14% chce używać ich w przyszłości. Co więcej, lawinowo wzrasta liczba pobrań aplikacji – w porównaniu do grudnia 2013 roku aplikacja „Jak Dojadę” odnotowała w styczniu wzrost pobrań o 80%, natomiast aplikacja Allegro aż o 200%!

O stopniu popularności mobilnego oprogramowania świadczy fakt, że w 2010 roku American Dialect Society ogłosiło termin „aplikacja” słowem roku, a zjawisko angażowania mobilnego oprogramowania do każdej dziedzinie życia, np. podróży, sportu, doczekało się swojej nazwy – „appify”.

Aplikacje jako narzędzie marketingu mobilnego są z powodzeniem wykorzystywane w różnych sektorach, np. turystyce, edukacji, kulturze czy handlu. Najpopularniejsze muzea w Polsce (np. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Wirtualne Muzea Małopolski) mają swoje aplikacje, która pełnią funkcję mobilnego przewodników po obiekcie czy umożliwiają dotarcie do dodatkowych informacji na temat eksponatu (np. dzięki wbudowanemu skanerowi fotokodów). Coraz większą popularnością cieszą się mobilne planery podróży (np. aplikacja  Poland Travel ) czy przewodniki (np. Gdańsk4U, USE-IT WARSAW), które oferują m.in. bogatą bazę informacji na temat miejsca, kalendarium wydarzeń, mapę dojazdu. W przypadku komercyjnych zastosowań aplikacja może oferować szereg nieszablonowych funkcji: e-kupony rabatowe, elementy grywalizacji, nawigację do najbliższego punktu usługowego itd.

INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje