newsletter

Blog

Blog
Autor: Redakcja Data publikacji: 03.05.2015

Blog

Początkowo nazywany weblog, to forma strony internetowej - sieciowy dziennik, pamiętnik, miejsce autorskich wypowiedzi - prowadzony najczęściej przez jedną osobę – blogera lub blogerkę. Blog, już od ponad 10 lat jest bardzo popularną, spersonalizowaną formą publikacji treści w sieci. Umożliwia łatwą komunikacje i dzielenie się osobistymi opiniami z milionami użytkowników internetu. Narracja na blogu prowadzona jest zazwyczaj w pierwszej osobie, a tematyka dotyczy osobistych przeżyć, doświadczeń i poglądów autora ujętych w pojedyncze wpisy – posty ułożone w chronologicznym porządku. Posty można archiwizować, segregować w kategorie oraz oznaczać tagami. Czytelnicy bloga mają możliwość wyrażania swoich opinii poprzez publikację komentarza pod wpisem, mogą też śledzić zarówno nowe treści na blogu, jak i dyskusję w komentarzach za pomocą systemu powiadomień kanału RSS. O pierwszych blogerach i historii blogów oraz ich wpływie na media można więcej dowiedzieć się z tekstu Damiana Jaroszewskiego „Skąd się wzięły blogi. Poznajcie historię blogowania”

Obok bloga prowadzonego w formie tekstowej istnieją także: fotoblogi, videoblogi, audioblogi oraz linklogi. Odrębną i również popularną formą jest tzw. mikroblog (patrz: Twitter, Tumblr), czyli zbiór bardzo krótkich wpisów tekstowych (maksymalnie 140 znaków) lub treści multimedialnych.

Ogół funkcjonujących w sieci blogów i blogerów oraz stworzona przez nich społeczna przestrzeń dyskusji i specyficzny rodzaj kultury internetowej nazwany został blogsferą. Pojęcie to funkcjonuje już dość powszechnie od ponad 10 lat. Rosnąca popularność blogosfery i jej rosnący wpływ społeczny skutkuje rozwojem nowej gałęzi marketingu internetowego, tzw. blogvertisingu. Przekazy reklamowe są umieszczane na blogach w formie: bannerów, linków sponsorowanych, programów partnerskich (blog jest „pośrednikiem” między firmą lub organizacją a odbiorcom końcowym) oraz reklam multimedialnych. Odrębną formą są tzw. notki sponsorowane, czyli posty tworzone i publikowane na zlecenie. Ponadto blogi firmowe i instytucjonalne coraz częściej wykorzystywane są jako narzędzie public relations. Agencje reklamowe chętnie współpracują dziś z blogerami, zwłaszcza tymi, którzy osiągnęli w Internecie znaczący zasięg i posiadają tysiące stałych czytelników. Interesującym raportem omawiający tematykę takiej współpracy jest CaseBook Natalii Hatalskiej „Reklamodawca i bloger: przelotny romans czy poważny związek? Działania reklamowe w blogosferze”.
Blogowanie stało się niezwykle popularne.  W Polsce istnieje dziś ponad 3,5 mln blogów, regularnie organizowane są konkursy na blog roku, a blogerzy dzięki publikacji cenionych przez użytkowników treści stają się osobami opiniotwórczymi i wpływowymi, niejednokrotnie uzyskują też status gwiazd i celebrytów.

INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje