newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

INTERNET

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

LITERATURA CYFROWA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

VARIA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZMOWY

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

VARIA

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę
Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki Data publikacji: 01.02.2017
edukacja, warsztaty, Galeria Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany myśli pomiędzy twórcami a odbiorcami kultury.

Projekt Sztuka24h to zajęcia wyjazdowe dla uczniów, warsztaty i spotkania dla nauczycieli. Na stronie sztuka24h.edu.pl gromadzone są materiały edukacyjne opracowywane w ramach projektów organizowanych przez Bunkier Sztuki oraz uzyskane od zaprzyjaźnionych instytucji, artystów, nauczycieli i edukatorów.

Skąd pomysł na takie miejsce w sieci?

Z potrzeby dzielenia się wiedzą i doświadczeniami, które gromadzimy dzięki realizowanym w Bunkrze projektom. Z chęci inspirowania nauczycieli i edukatorów do włączania elementów świata sztuki współczesnej w proces rozwoju i kształcenia dzieci i młodzieży. Stworzyliśmy miejsce otwarte, pełne inspirujących materiałów edukacyjnych, z których można twórczo korzystać. Każdej z naszych wystaw towarzyszy program edukacyjny. Opracowujemy m.in. przewodniki, scenariusze warsztatów, oprowadzań i dyskusji. Dzięki digitalizacji prac artystów, dokumentacji fotograficznej i portalowi mogliśmy zapewnić wystawom oraz tworzonym przez nas materiałom drugie (a nawet trzecie i czwarte) życie.

Dla kogo?

Głównymi adresatami portalu są nauczyciele, edukatorzy, animatorzy kultury zainteresowani edukacją poprzez sztukę. Publikowane materiały są uporządkowane według słów-kluczy (np. tolerancja, malarstwo, tożsamość), co pozwala na szybsze wyszukiwanie danych i swobodne opracowanie własnej lekcji/scenariusza/planu zajęć na dany temat. Dążymy do tego, by gromadzone przez nas materiały udostępniać na licencjach Creative Commons. Pomagamy poznać i zrozumieć ideę otwartości, inicjujemy proces dzielenia się doświadczeniami. Z większości materiałów udostępnionych na portalu można swobodnie korzystać i, o ile nie zaznaczono inaczej, dozwolone jest ich modyfikowanie i dalsze udostępnianie.


Galeria w szkole? Szkoła w Galerii? Spotkanie dla nauczycieli, fot. Studio FilmLOVE

Co można znaleźć na Sztuce24h?

Czekają tu m.in. przykładowe scenariusze lekcji, ilustracje i reprodukcje dzieł sztuki współczesnej, dokumentacja fotograficzna i filmowa wystaw, filmy edukacyjne czy obrazkowy słownik terminów związanych z kulturą współczesną przygotowywany we współpracy ze studentami Wydziału Edukacji Artystycznej krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Można również korzystać z przewodników po wystawach przygotowanych z myślą o najmłodszych odbiorcach. Te druki nie przypominają jednak klasycznych przewodników, ponieważ czasami są wachlarzami, pamiętełkami, czyli pudełkami do pamiętania, a czasami zmysłownikami (inspirowanymi zmysłowcami – postaciami z gier komputerowych obdarzonymi niezwykle czułymi zmysłami).
 


UTA-E AF-KP. Przewodnik-wachlarz po wystawie „Aurélien Froment / Krzysztof Pijarski. Moiré”, fot. Aleksandra Kosicka

Warsztaty wyjazdowe

Sztuka24h to również warsztaty realizowane w przedszkolach i szkołach (podstawowych, gimnazjach, liceach), w trakcie których wykorzystujemy zgromadzone na portalu materiały i pokazujemy jak z nich twórczo korzystać, dopasowując zajęcia do realizowanego przez nauczyciela programu i specyfiki konkretnej klasy. Portal pełni także rolę informatora dla rodziców i opiekunów, ponieważ znajdują się na nim informacje o wartościowych wydarzeniach dedykowanych dzieciom i organizowanych w Bunkrze Sztuki oraz zaprzyjaźnionych instytucjach kultury.

Naszym celem jest ciągłe poszerzanie zasobów poprzez gromadzenie dokumentacji ze wszystkich polskich instytucji zajmujących się edukacją z zakresu sztuki współczesnej. Chcemy polecać ważne wydarzenia, wspierać ciekawe inicjatywy i projekty oraz udostępniać materiały edukacyjne na zasadach wolnych licencji.

Zachęcamy do kontaktu wszystkich, którzy chcą współtworzyć z nami ten projekt!

Portal: sztuka24h.edu.pl

Strona portalu na Facebooku: facebook.com/sztuka24h

Redaktorka portalu i kuratorka projektu: Karolina Vyšata, vysata@bunkier.art.pl

Pomysłodawczyni i współtwórczyni: Anna Bargiel

Współpraca: dr Ewelina Strawa-Kęsek, kesek@bunkier.art.pl

Konsultacje merytoryczne: dr Monika Nęcka

Projekt graficzny: Agata Biskup

 

W 2016 roku aktywności związane z działalnością portalu były realizowane w ramach zadania „Praktyki różnorodności. Edukacja kulturalna w Bunkrze”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Poprzednie edycje projektu były realizowane w ramach zadań: „PoSZ(t)UKIwanie. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2015), „Doświadczanie sztuki. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2014), „LaboARTorium. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2013), „Otwarta Przestrzeń Sztuki. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2012), „Sztuka24h. Edukacja kulturalna w Bunkrze” (2011).

 

6.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje