newsletter

Zobacz również

APLIKACJE MOBILNE

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Autor: Pracownia Otwierania Kultury

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworz...

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

VARIA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

LITERATURA CYFROWA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

ROZWÓJ WIDOWNI

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

SOCIAL MEDIA

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

INTERNET

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

INTERNET

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

Statystyki projektów webowych i mobilnych – dlaczego nie warto ich lekceważyć?

Statystyki projektów webowych i mobilnych – dlaczego nie warto ich lekceważyć?
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 31.07.2015
aplikacje mobilne, Google Analytics, statystyki

Nie ulega wątpliwości, że statystyki trzeba mierzyć. Jest to praca nudna, uporczywa, często trudna, wymagająca wyspecjalizowanych umiejętności analitycznych i przede wszystkim czasu. Niemniej właśnie dzięki statystykom jesteśmy w stanie zweryfikować, czy stworzony przez nas produkt faktycznie jest wykorzystywany.

Niezależnie, czy stworzyliśmy stronę internetową czy aplikację mobilną, dzięki statystykom możemy stwierdzić, czy wszystkie elementy projektu mają sens oraz jak je dalej ulepszać, tak by jak najlepiej służyły naszym odbiorcom. Niestety, każdy projekt jakkolwiek związany z technologiami trzeba mieć zawsze pod lupą – co jakiś czas weryfikować jego założenia oraz iterować. Żadna aplikacja mobilna czy webowa nie powinna być zamknięta w dniu premiery. Tworzenie nowoczesnych rozwiązań to niekończąca się praca, ale tylko dzięki niej jesteśmy w stanie naprawdę zadowolić naszych odbiorców.


Nie takie statystyki straszne...

Statystyk można się bać – istnieje wiele wskaźników i zależności między nimi, które trzeba zgłębić, a następnie zinterpretować i przełożyć na konkretne działania. Na szczęście jest wiele systemów zbierających dane, które można zaimplementować do naszych projektów webowych czy mobilnych z dostępnymi zaawansowanymi instrukcjami obsługi, pomagającymi w ich zrozumieniu. Szczęśliwie część z tych systemów (i to bardzo rozbudowanych) jest dostępna zupełnie za darmo i łatwa w zaimplementowaniu przez nas samych (jak Google Analytics) lub przez programistów.

Można wyróżnić trzy rodzaje danych, które warto zbierać w związku z aplikacją webową lub mobilną:

• dane o aplikacji w ekosystemie,

• dane o zachowaniu użytkownika,

• dane o błędach.

 

Aplikacja w ekosystemie

Pierwsza grupa dotyczy przede wszystkim projektów mobilnych. Dzięki tym danym możemy określić pozycję aplikacji w stosunku do konkurencyjnych rozwiązań już dostępnych w sklepie z aplikacjami. Obecnie istnieją narzędzia, które skanują pozycje aplikacji w rankingach (sklepach App Store i Google Play) i wynikach wyszukiwania, dzięki czemu możemy określić, jakie słowa kluczowe powinniśmy dobrać, aby pojawić się najwyżej (to część dziedziny, która nazywa się ASO – App Store Optimization). Część z tych narzędzi wymaga podpięcia własnego SDK (Software Development Kit), czyli kawałka kodu do aplikacji.

Można tutaj także wyodrębnić podgrupę narzędzi, dzięki którym łatwo i na bieżąco (mailem i przez specjalną stronę) otrzymujemy dane o liczbie ściągnięć naszej aplikacji. Najpopularniejsze w tej dziedzinie narzędzie nazywa się Distimo i jest dostępne za darmo. Wystarczy podpiąć pod nie nasze konto developerskie App Store lub Google Play (na którym są publikowane nasze aplikacje) i wszystko działa.

 

Zachowanie użytkownika

Drugi zestaw danych, dotyczy zachowania użytkowników. Narzędzia mierzą takie parametry jak liczba otwarć, długość sesji, powracalność (retencja), liczba akcji, skąd biorą się użytkownicy (z jakich kanałów), kim są (płeć, wiek, kraj pochodzenia). Dzięki nim twórcy mogą dowiedzieć się, gdzie są „wąskie gardła” projektu, czyli gdzie urywa się ścieżka użytkownika, w którym miejscu „wypada” on z projektu. Tym sposobem wiemy, jak przebudowywać logikę i jak zmienić konstrukcję ekranów aplikacji lub strony, aby ułatwić użytkownikowi korzystanie z danego rozwiązania. Dzięki tym narzędziom można się także dowiedzieć, kim jest użytkownik – często okazuje się, że ma on zupełnie inny profil od początkowo przez nas zakładanego...

Ważne są również dane informujące o tym, na jakich urządzeniach użytkownicy korzystają z naszej strony czy aplikacji. Przy rosnącej popularności tabletów i smartfonów może się okazać, że większość użytkowników eksploruje naszą stronę właśnie w kanale mobilnym, mimo że nie jest ona do takich urządzeń dostosowana. Przykłady tego typu systemów zbierania statystyk to: szeroko znane Google Analytics, które, o czym warto pamiętać, też można zaimplementować do rozwiązań mobilnych; płatny i bardzo zaawansowany Mixpanel, dostępny także dla projektów mobilnych; oraz dedykowane dla aplikacji mobilnych, darmowe, ale bardzo wydajne Flurry.

 

Błędy aplikacji

Kolejne narzędzia są związane ze statystykami i aplikacjami mobilnymi – służą do wychwytywania wszystkich niepożądanych zachowań naszej aplikacji, takich jak zamrożenia i nieoczekiwane wyłączenia. Choć są to narzędzia programistyczne, to jednak osobom „nietechnicznym” pozwalają na badanie intensywności błędów, a więc określanie, czy aplikacja mieści się w dopuszczalnym poziomie tzw. crashy (czyli nieoczekiwanych zamknięć) na użytkownika.

Tak na prawdę to, które ze zbieranych przez nas danych są naprawdę ważne, zależy od konkretnego projektu i tego, co chcemy nim osiągnąć. Dlatego, żeby zrozumieć kompleksowo wszystkie zawiłości statystyk, warto zainwestować w szkolenie pracowników odpowiedzialnych za projekty technologiczne. Implementacja tego typu narzędzi przy tworzeniu nowych projektów z pewnością powinna być podstawą. Bez tego ani rusz.
 

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje