newsletter

Zobacz również

APLIKACJE MOBILNE

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Autor: Pracownia Otwierania Kultury

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworz...

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

VARIA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

INTERNET

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

ROZWÓJ WIDOWNI

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

VARIA

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

DIGITALIZACJA

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

Dobra aplikacja muzealna, czyli jaka?

Dobra aplikacja muzealna, czyli jaka?
Autor: admin@kultura.pl Data publikacji: 09.07.2015
google play, App Store, aplikacje mobilne

Aplikacjami mobilnymi dla muzeów zajmuję się teoretycznie od 2010 roku, praktycznie od 2012 roku. Przez te lata wielokrotnie odbywałam rozmowy z muzeami czy innymi instytucjami kultury, które chciały stworzyć projekt mobilny, ale kompletnie nie wiedziały, od czego zacząć. Jeśli jesteś w podobnej sytuacji to zachęcam do lektury artykułu.

 

Poniżej przedstawię kilka kwestii, nad którymi warto się zastanowić przed realizacją tego typu projektu. W artykule znajdziecie dziewięć zagadnień:
 

#1. Po co nam aplikacja mobilna?

#2. Na jakie platformy chcemy mieć aplikację?

#3. Do kogo chcemy dotrzeć z naszą aplikacją?

#4. Czy osoba zajmująca się projektem ma doświadczenie w pracy z technologiami?

#5. Czy przewidujemy implementację statystyk? Czy mamy osobę, która będzie te statystyki kontrolowała?

#6. Czy będziemy mieli do dyspozycji budżet na promocję?

#7. Na czyim koncie publishingowym aplikacja będzie dostępna?

#8. Kto posiada prawa do kodu? Kto faktycznie posiada kod?

#9. Czy pamiętamy o kwestiach aktualizacji aplikacji?
 

Zaczynamy!

#1. Po co nam aplikacja mobilna?


To pytanie może wydać się dziwne, jednak naprawdę należy je sobie zadać. Zbyt wiele pieniędzy jest marnowane na projekty, które nie mają żadnego uzasadnienia poza takim, że ktoś chciał być pierwszy, pochwalić się „nowoczesnym” muzeum lub „nowoczesną” technologią. Gadżeciarstwo bez praktycznego uzasadnienia jest jednym z głównych grzechów grożących projektom wykorzystującym technologie. Czy naprawdę potrzebujemy aplikacji, którą sobie wymarzyliśmy? Czy ktokolwiek będzie z niej korzystał? Czy istnieje zapotrzebowanie na tego typu projekt?

 

#2. Na jakie platformy chcemy mieć aplikację?


To podstawowe pytanie. Jeżeli nie mamy pieniędzy na stworzenie aplikacji na trzy lub chociaż dwie najpopularniejsze platformy, musimy poważnie się zastanowić, jaki system jest najpopularniejszy wśród naszej grupy docelowej. W przypadku aplikacji przewodnikowych problem można rozwiązać umożliwieniem wypożyczenia konkretnego sprzętu na miejscu, w muzeum.
 

#3. Do kogo chcemy dotrzeć z naszą aplikacją?


Aplikacje mobilne nie są dla wszystkich. Nie wszyscy mają lub świadomie korzystają z możliwości, jakie dają smartfony. Inna sprawa, że aplikację – interfejs, funkcjonalności czy treści – możemy wyprodukować tak, aby odpowiadała potrzebom danej grupy docelowej. Jest różnica między aplikacjami przeznaczonymi dla obcokrajowców czy rodzin z dziećmi zwiedzającymi muzeum a projektami przeznaczonymi np. dla osób z niepełnosprawnościami. Trzeba o tym pamiętać.

 

#4. Czy osoba zajmująca się projektem ma doświadczenie w pracy z technologiami?


Nie chodzi o posiadanie doktoratu z programowania czy informatyki. Ważne jest (dla instytucji, utrzymania pozytywnych relacji z wykonawcą i zachowania jego zdrowia psychicznego), aby project manager ze strony instytucji przynajmniej korzystał na co dzień ze smartfona czy tabletu. Dzięki temu uniknie się niedopowiedzeń, niezrozumienia działania funkcjonalności i innych błędów wynikających z nieporozumień.

 

#5. Czy przewidujemy implementację statystyk? Czy mamy osobę, która będzie te statystyki kontrolowała?


Statystyki to podstawowa kwestia w każdym projekcie związanym z technologiami. Istnieją darmowe systemy statystyk, proste w implementacji, które śledzą, jakie funkcjonalności są najczęściej wykorzystywane przez użytkowników. Inne śledzą, kto ściąga aplikację: z jakiego kraju, jakiej płci, w jakim wieku, a także estymują jego zainteresowania. Dzięki tego typu danym jesteśmy w stanie zweryfikować, czy nasze założenia co do produktu się sprawdzają, a jeżeli nie, to w którym kierunku należy je modyfikować. Wszystko to powinno być na bieżąco sprawdzane i kontrolowane przez pracownika muzeum.

 

#6. Czy będziemy mieli do dyspozycji budżet na promocję?


Przy obecnym przepełnieniu App Store i Google Play aplikacjami, wrzucenie projektu do sklepu i czekanie, aż zostanie on ściągnięty, jest postawą wyjątkowo naiwną. Aplikacje można odpowiednio pozycjonować, tak aby były łatwiejsze do wyszukania w sklepach i atrakcyjniejsze dla użytkownika zastanawiającego się, czy je pobrać, czy nie. Oprócz tego warto mieć na uwadze druk ulotek czy plakatów, przeszkolenie obsługi z udzielania profesjonalnych informacji i pomocy odbiorcom, ewentualnie płatne reklamy, np. na Facebooku.

 

#7. Na czyim koncie publishingowym aplikacja będzie dostępna?


Kwestia ta była latami traktowana przez muzea po macoszemu. Aplikacje wielu dużych instytucji publikowane są na kontach należących do agencji reklamowych lub sponsorów, zamiast na kontach administrowanych przez same muzea. Jest to duży cios wizerunkowy dla instytucji oraz obniżenie jej prestiżu. Kwestia posiadania kontroli nad kontem jest ważna, a co za tym idzie nad aplikacjami: ich opisami, wersjonowaniem, cenami, publikowaniem w danych krajach. Za 99 dolarów rocznie w App Store i 25 dolarów jednorazowo w Google Play możemy zyskać naprawdę dużo.

 

#8. Kto posiada prawa do kodu? Kto faktycznie posiada kod?


Uczulam na to, chociaż kwestie przenoszenia praw autorskich do grafik i kodu są raczej dobrze opracowane. Niemniej czasami w chaosie projektowym można zapomnieć o przekazaniu kodu źródłowego, czyli nieskompilowanej (zamkniętej) aplikacji. Kod jest niezbędny do aktualizacji aplikacji.

 

#9. Czy pamiętamy o kwestiach aktualizacji aplikacji?


Systemy funkcjonujące na urządzeniach mobilnych zmieniają się regularnie, raz lub kilka razy do roku, w mniej lub bardziej rewolucyjny sposób. Co rusz wypuszczane są nowe modele telefonów i tabletów. Należy brać pod uwagę fakt, że raz stworzona aplikacja na pewno będzie wymagała aktualizacji w przyszłości – jeżeli nie o nowe funkcjonalności, to przynajmniej będzie trzeba załatać dziury powstałe w związku z nowymi systemami czy urządzeniami. Nie da się tego uniknąć i warto o tym pamiętać, żeby nie mieć pretensji do wykonawcy, że po dwóch latach od premiery projektu coś szwankuje.

5.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje