newsletter

Zobacz również

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

INTERNET

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

VARIA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

ROZWÓJ WIDOWNI

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

INTERNET

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

WYSTAWY

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Tryumf smartfonów w Polsce - co to oznacza dla kultury?

Tryumf smartfonów w Polsce - co to oznacza dla kultury?
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 24.05.2015
smatfony, smatfon, aplikacje mobilne, ios, Android

Nie ulega wątpliwości, że smartfony w niedługim czasie wyprą niemal całkowicie tzw. dumb phones czy feature phones, czyli telefony służące wyłącznie do dzwonienia. Smartphones, czyli „mądre telefony”, różnią się od nich znacząco pod względem liczby funkcjonalności. Można powiedzieć, że smartfony to mikrokomputery, które przy okazji posiadają opcję zadzwonienia i wysłania SMS-ów.

Smartfon łączą funkcje m.in. poczty elektronicznej, przeglądarki internetowej, jak również cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery wideo. Są wyposażone w GPS, akcelerometr, bluetooth. Ich głównym wyróżnikiem jest posiadanie systemu operacyjnego. Trzy najpopularniejsze z nich to iOS (urządzenia firmy Apple, tzn. iPhone oraz iPad), Android oraz Windows Phone (głównie Nokia, ale też niektóre modele HTC).

Jak przedstawia się liczbowo sytuacja na rynku smatfonów w Polsce?

Według badań z 2014 roku, 44% Polaków posiada smartfony. Liczba ta wzrasta z roku na rok – na początku 2012 roku 25% użytkowników telefonów komórkowych miało smartfony, w styczniu 2013 roku już 33%. Producenci szacują, że sprzedaż smartfonów, podobnie jak tabletów, w tym roku będzie nadal się zwiększać. W 2015 roku ma wzrosnąć o 23%, do 6,58 mln egzemplarzy. Tymczasem telefonów bez systemu operacyjnego ma w tym roku, według prognoz, trafić na polski rynek tylko 2,82 mln, czyli aż o 27,02% mniej niż w poprzednim.

Liczby te oznaczają jedno – muzea powinny wykorzystać szansę i budować natywne aplikacje (czyli programy działające na telefonach), dzięki którym użytkownicy smartfonów będą mogli zwiedzać muzea za pomocą własnego sprzętu. Prawie każdy użytkownik smartfona odróżnia go już od „zwykłej” komórki – tylko 7% Polaków nadal ma z tym problem. Jeszcze rok temu 42% posiadaczy smartfonów nie była tego świadoma, a dwa lata temu aż 64%. Decydując się na stworzenie aplikacji mobilnej, należy wziąć pod uwagę kwestię systemu, gdyż każdy z trzech wiodących charakteryzuje się swoją specyfiką, co przekłada się na programowanie w różnych językach i tworzenie odrębnych interfejsów.


Android liderem

Według danych z lutego 2014 roku, światowym liderem rynku systemów operacyjnych dla smartfonów jest Android. W IV kwartale zeszłego roku sprzedaż urządzeń opartych na stworzonej przez Google platformie sięgnęła 226,1 mln, co oznacza wzrost o 40,3% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2012. Dzięki temu jej udział w rynku wzrósł do 78,1%. Stworzony przez Apple system iOS, mimo wzrostu sprzedaży iPhone’ów o 6,7% (z 47,8 mln do 51 mln), zdobył w IV kwartale 17,6% rynku smartfonów, czyli o 3,3% mniej niż rok wcześniej. Natomiast najszybszy wzrost sprzedaży, zarówno w IV kwartale (+46,7%; z 6 mln do 8,8 mln), jak i w całym 2013 roku (+90,9%; z 17,5 mln do 33,4 mln), zanotował trzeci w rankingu Windows Phone. System Microsoftu zwiększył swój udział w rynku odpowiednio z 2,6% do 3% oraz z 2,4% do 3,3%.

W Polsce 77% smartfonów sprzedanych w 2013 roku to modele z systemem operacyjnym Android. Według raportów iPhone’y stanowiły przez długi czas mniej niż 5% wszystkich smartfonów, a w ostatnim kwartale 2013 roku ich udział wzrósł do 6%. Microsoft twierdził niedawno, że udział mobilnego Windows Phone w naszym kraju przekroczył próg 20%. Nieco inną liczbę – 17% – podają analizy polskich firm statystycznych.

Użytkownicy iPhone’ów bardziej świadomi

Ciekawe wnioski przynosi też inne badanie – ruchu z urządzeń mobilnych na stronach internetowych. Okazuje się, że w zeszłym roku stosunek telefonów pracujących pod kontrolą Androida i iOS pod względem ruchu na stronach internetowych wynosił 28% do 72%. Zatem, mimo że iPhone’ów jest w Polsce wyraźniej mniej, ich użytkownicy znacznie częściej korzystają z mobilnego internetu. Potwierdza to jeszcze jedną obserwację – użytkownicy iOS są bardziej świadomi, że mają w ręku minikomputer, a nie tylko telefon. Związane jest to także z tym, że iPhone’y są zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie niż większość telefonów z Androidem, sprzedawanych przez sieci komórkowe „za złotówkę”.

Telefony posiadające kiepskie procesory i małą pamięć nie mogą być w 100% „smart”. Twórcy aplikacji, które wymagają dostępu do dużej ilości pamięci lub wykorzystują zaawansowane rozwiązania (np. modele 3D, Rozszerzoną Rzeczywistość), mają przez to spory problem. Na części sprzętu z Androidem tego typu funkcjonalności po prostu się nie uruchomią albo będą działać bardzo źle. Inną kwestią związaną z aplikacjami na system Android jest problem jego rozdrobnienia. Android ma kilkanaście wersji, z czego najnowsza wcale nie jest najpopularniejsza. W przypadku iOS rzecz ma się zupełnie inaczej, gdyż adaptacja najnowszej wersji systemu pół roku od premiery wynosi 87%. Najnowszej wersji Androida – jedynie 5,3%. Oznacza to, że twórcy aplikacji muszą poświęcić znaczenie więcej czasu na testowanie aplikacji na różnych modelach i wersjach systemu, a także, co gorsza, pilnować wszystkich późniejszych zmian, gdyż ryzyko, że nagle coś przestanie działać z powodu aktualizacji systemu jest bardzo wysokie. Ponadto Android umożliwia wprowadzanie nakładek przez producentów sprzętu czy sieci komórkowe, co dodatkowo komplikuje kontrolę jakości.

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje