newsletter

Zobacz również

WYSTAWY

testowy artykuł

Autor: Test

Proin gravida enim velit, sit amet dignissim velit finibus non. Duis sed lacus at odio fringilla venenatis at vitae nulla. Donec a dolor consequat, pretium leo eget, facilisis erat.

APLIKACJE MOBILNE

Oddaj głos na najlepszą cyfrową innowację dla kultury!

Autor: Pracownia Otwierania Kultury

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe - to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworz...

VARIA

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

VARIA

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

GAMIFIKACJA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

INTERNET

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

DIGITALIZACJA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

SOCIAL MEDIA

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

APLIKACJE MOBILNE

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

ROZWÓJ WIDOWNI

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

Czy warto wypróbować Foursquare w marketingu instytucji kultury?

Czy warto wypróbować Foursquare w marketingu instytucji kultury?
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 18.05.2015
social media, Foursquare, Swarm, Narodowe Archiwum Cyfrowe, MOCAK, marketing, edukacja

Foursquare to powstały w 2009 roku, oparty na geolokalizacji, opiniotwórczy serwis społecznościowy wykorzystujący głównie urządzenia mobilne. Aplikacja jest darmowa, dostępna na większość systemów operacyjnych i może być wykorzystywana przez muzea w działaniach marketingowych, szczególnie w próbach dotarcia do turystów.

Zrób check-in i podziel się nim

Ideą Foursquare jest czekinowanie się w miejscach, w których się znajduje. Dzięki temu znajomi z aplikacji widzą, gdzie użytkownik w danym momencie przebywa. Kiedy ktoś zrobi już check-in, może podzielić się tym ze znajomymi także na innych portalach społecznościach – na Facebooku czy Twitterze, dodać komentarz albo zdjęcie miejsca.

Całość oparta jest na GPS-ie i na OpenStreetMaps, czyli mapach udostępnianych na wolnej licencji. W danym miejscu użytkownik może zostawić swoją rekomendację czy recenzję (tips), może także zebrać kilka lokalizacji w listę. Dzięki temu Foursquare jest połączeniem serwisu społecznościowego z mobilnym przewodnikiem po mieście, szczególnie przydatnym dla osób, które chcą poznawać nowe miejsca.

Dodatkowo historia konta użytkownika pozwala na wyszukiwanie czekinów wykonanych w przeszłości. Są one podzielone na miesiące i lata, wraz ze szczegółami określającymi typ miejsca. Ponadto można otrzymać informację, z kim dany użytkownik wtedy przebywał, dzięki czemu uzyskujemy swoisty rodzaj pamiętnika.

Z Foursquare dotrzesz do turystów bezpłatnie

Foursquare, który w grudniu 2013 roku przekroczył 45 mln zarejestrowanych użytkowników i 5 mld czekinów, wykonał ostatnio woltę, dzieląc jedną aplikację na dwie – Foursquare i Swarm. W wyniku tej zmiany Foursquare pozostał aplikacją służącą do rekomendowania miejsc oraz poszukiwania interesujących i polecanych lokalizacji, a Swarm służy do powiadamiania znajomych o swoim położeniu i planach. Są one jednak ze sobą ściśle powiązane, dlatego z marketingowego punktu widzenia zmiana ta nie ma większego znaczenia.
 



W kontekście promocji kultury należy napisać o Foursquare z dwóch powodów. Pierwszy z nich ma charakter zupełnie oczywisty: turystyka. Instytucje kultury, jak każde inne „biznesy” (tak tego typu miejsca nazywane są w aplikacji), mogą administrować swoją stronę w serwisie. Administrować, czyli kontrolować dane, takie jak godziny otwarcia, informacje o cenach biletów itd. Dodatkowo mogą tworzyć tzw. specials – czyli oferty specjalne, funkcjonujące na zasadach mikroprogramów lojalnościowych. Przykładowo po trzech czekinach w instytucji gość może wejść do muzeum za darmo (taki special stworzył krakowski MOCAK). Inne przykłady to możliwość otrzymania zniżki w kawiarni czy księgarni. Można wyróżnić następujące rodzaje specials:

Check-in Specials – najbardziej otwarte narzędzie w specials, dostępne dla wszystkich czekinujących się, oferujące użytkownikom Foursquare np. 5% zniżki w księgarni.

Frequency-based Specials – odblokowywane w zależności od częstotliwości czekinów danego użytkownika, np. co 5 meldunków otrzymuje się darmową kawę.

Wildcard Specials – polegające na tym, że pracownik muzeum musi zweryfikować odblokowaną odznakę, w rezultacie czego dostaje się np. darmowy bilet na wystawę.

Friend Specials – za czekin z przyjaciółmi.

Swarm Specials – kiedy liczba nagradzanych użytkowników jest ograniczona liczbowo i czasowo. Swarm Special może zostać odblokowany np. w ciągu konkretnych godzin pod warunkiem, że zczekinuje się określona liczba osób.

Flash Specials – kiedy liczba okazji jest ograniczona liczbowo, np. dla pierwszych 5 osób czekinujących się danego dnia.

Newbie Specials – dla czekinujących się pierwszy raz w danym miejscu.

Dzięki tego typu rozwiązaniom traktujemy użytkowników serwisu w szczególny sposób. Foursquare jest w Polsce aplikacją niezbyt popularny wśród marketerów, dlatego dużo łatwiej jest się w niej wybić i pokazać jego użytkownikom, że jest się instytucją wykorzystującą nowoczesne narzędzia marketingowe, osiągając wszystko małym kosztem.

Foursquare - promocja i edukacja

Drugim celem, w jakim instytucje kultury, w szczególności muzea mogą wykorzystać Foursquare, jest zastosowanie edukacyjno-promocyjne. Przykładem polskiej instytucji używającej serwisu do stworzenia ciekawego i prawie bezkosztowego projektu jest Narodowe Archiwum Cyfrowe. Ułożyło ono listę miejsc w Warszawie związanych z topową architekturą PRL-u. Wykorzystując popularne wśród warszawskich użytkowników Foursquare lokalizacje w centrum miasta, Narodowe Archiwum Cyfrowe zaaranżowało drobną interwencję. W 15 miejscach użytkownicy meldujący się w okolicy budynków mogą obejrzeć unikatowe fotografie sprzed lat i przeczytać ciekawostki na ich temat. Wszystkie wybrane miejsca są przykładami architektury powstałej w latach 40., 50. oraz 60. ubiegłego wieku. Stadion Dziesięciolecia i Kino Skarpa już nie istnieją – zostały zastąpione nowoczesnymi budynkami, których budowa często wzbudzała kontrowersje. Nie ma też śladu po pawilonie Chemii czy Supersamie, a DH Sezam zniknie z mapy Warszawy lada moment. Tworząc ten projekt, Narodowe Archiwum Cyfrowe chciało zaskoczyć użytkowników Foursquare, pokazując im zupełnie inną rzeczywistość miasta: bez banerów reklamowych, z pięknymi neonami i przeszklonymi pawilonami. Listę miejsc można łatwo znaleźć, nazywa się Warszawa w PRL.

Podsumowując, Foursquare jest raczej niszowym serwisem społecznościowym, jednak wadę tę można łatwo przekuć w sukces i małymi kosztami celnie dotrzeć do specyficznej grupy odbiorców: młodych, z wielkich miast, posiadających smartfony.

 

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje