newsletter

Zobacz również

ROZWÓJ WIDOWNI

Zapytaj, o(d)powiemy! Opiekunowie wystaw w nowej roli

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

W Galerii Bunkier Sztuki podjęliśmy wyzwanie zaangażowania opiekunów wystaw (potocznie nazywanych osobami pilnującymi) i włączenia ich do kreatywnych działań oraz bliskiego kontaktu z publicznością...

ROZWÓJ WIDOWNI

Projekt Sztuka24h - sztuka dostępna przez całą dobę

Autor: Ewelina Strawa-Kęsek / Bunkier Sztuki

Sztuka24h to nie tylko stworzona i prowadzona przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wirtualna baza zasobów dydaktycznych dotyczących sztuki współczesnej. To platforma swobodnej wymiany m...

GAMIFIKACJA

Invisible Playground pod ostrzałem pytań

Autor: Michał Grelewski

Z Jennifer Aksu i Sebastianem Quack (Invisible Playground) - kuratorami festiwalu gier w przestrzeni publicznej PlayPublik.rozmawia Michał Grelewski.

LITERATURA CYFROWA

Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże.

Autor: Andrzej Pająk

Przeczytaj, jak zjawisko postprodukcji opisywane przez Nicolasa Bourriauda w kontekście sztuki nowoczesnej, odnosi się również do tekstów funkcjonującego w Internecie.

VARIA

Łódzkie wspiera kulturę!

Autor: RPO WŁ

Nocowaliście kiedyś na zamku w Uniejowie? A może delektowaliście się dźwiękiem organów w Filharmonii Łódzkiej? Albo oglądaliście znakomity spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi? Jeśli tak, to czy zast...

APLIKACJE MOBILNE

Po co instytucjom kultury Snapchat?

Autor: Patrycja Musiał

Snapchat stał się w ostatnim czasie niezwykle popularną aplikacją na urządzenia mobilne. Używany dotychczas do przesyłania prywatnych zdjęć i kilkusekundowych filmików, natychmiast został zaadopto...

INTERNET

Ukraina państwem nowoczesnej kultury?

Autor: Anna Rumiantseva - Guides4Art

Czy Ukraina jest atrakcyjnym miejscem dla turystów, zainteresowanych zwiedzaniem zabytkowych miejsc przy zastosowaniu nowych technologii? Jak wygląda sytuacja z platformami informacyjnymi oraz apli...

APLIKACJE MOBILNE

Skąd mam wiedzieć o nowych technologiach zwiedzając muzeum?

Autor: Zuzanna Pawilkowska / Redakcja IwK

Zwiedzając polskie muzea łatwo zauważyć, że nowoczesne technologie w instytucjach kultury są coraz popularniejsze. To wielki plus. Odbiorca staje się dzięki nim bardziej zaangażowany, świadomy, mo...

ROZMOWY

Nowe technologie w kulturze są jedynie środkiem, a nie celem

Autor: Katarzyna Maniak

Jestem głęboko przekonana, że powinniśmy myśleć o technologiach dla instytucji kultury jako możliwych środkach do osiągnięcia istotnego z punktu widzenia instytucji (i jej misji) celu, a nie jako o...

WYSTAWY

Crowdfunding w muzeach

Autor: Zuzanna Stańska

Crowdfunding jest formą crowdsourcingu, która polega na finansowaniu różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest wokół tych projektów zorganizowana. Tego typu akcje charakteryzują się d...

Czy warto wypróbować Foursquare w marketingu instytucji kultury?

Czy warto wypróbować Foursquare w marketingu instytucji kultury?
Autor: Zuzanna Stańska Data publikacji: 18.05.2015
social media, Foursquare, Swarm, Narodowe Archiwum Cyfrowe, MOCAK, marketing, edukacja

Foursquare to powstały w 2009 roku, oparty na geolokalizacji, opiniotwórczy serwis społecznościowy wykorzystujący głównie urządzenia mobilne. Aplikacja jest darmowa, dostępna na większość systemów operacyjnych i może być wykorzystywana przez muzea w działaniach marketingowych, szczególnie w próbach dotarcia do turystów.

Zrób check-in i podziel się nim

Ideą Foursquare jest czekinowanie się w miejscach, w których się znajduje. Dzięki temu znajomi z aplikacji widzą, gdzie użytkownik w danym momencie przebywa. Kiedy ktoś zrobi już check-in, może podzielić się tym ze znajomymi także na innych portalach społecznościach – na Facebooku czy Twitterze, dodać komentarz albo zdjęcie miejsca.

Całość oparta jest na GPS-ie i na OpenStreetMaps, czyli mapach udostępnianych na wolnej licencji. W danym miejscu użytkownik może zostawić swoją rekomendację czy recenzję (tips), może także zebrać kilka lokalizacji w listę. Dzięki temu Foursquare jest połączeniem serwisu społecznościowego z mobilnym przewodnikiem po mieście, szczególnie przydatnym dla osób, które chcą poznawać nowe miejsca.

Dodatkowo historia konta użytkownika pozwala na wyszukiwanie czekinów wykonanych w przeszłości. Są one podzielone na miesiące i lata, wraz ze szczegółami określającymi typ miejsca. Ponadto można otrzymać informację, z kim dany użytkownik wtedy przebywał, dzięki czemu uzyskujemy swoisty rodzaj pamiętnika.

Z Foursquare dotrzesz do turystów bezpłatnie

Foursquare, który w grudniu 2013 roku przekroczył 45 mln zarejestrowanych użytkowników i 5 mld czekinów, wykonał ostatnio woltę, dzieląc jedną aplikację na dwie – Foursquare i Swarm. W wyniku tej zmiany Foursquare pozostał aplikacją służącą do rekomendowania miejsc oraz poszukiwania interesujących i polecanych lokalizacji, a Swarm służy do powiadamiania znajomych o swoim położeniu i planach. Są one jednak ze sobą ściśle powiązane, dlatego z marketingowego punktu widzenia zmiana ta nie ma większego znaczenia.
 



W kontekście promocji kultury należy napisać o Foursquare z dwóch powodów. Pierwszy z nich ma charakter zupełnie oczywisty: turystyka. Instytucje kultury, jak każde inne „biznesy” (tak tego typu miejsca nazywane są w aplikacji), mogą administrować swoją stronę w serwisie. Administrować, czyli kontrolować dane, takie jak godziny otwarcia, informacje o cenach biletów itd. Dodatkowo mogą tworzyć tzw. specials – czyli oferty specjalne, funkcjonujące na zasadach mikroprogramów lojalnościowych. Przykładowo po trzech czekinach w instytucji gość może wejść do muzeum za darmo (taki special stworzył krakowski MOCAK). Inne przykłady to możliwość otrzymania zniżki w kawiarni czy księgarni. Można wyróżnić następujące rodzaje specials:

Check-in Specials – najbardziej otwarte narzędzie w specials, dostępne dla wszystkich czekinujących się, oferujące użytkownikom Foursquare np. 5% zniżki w księgarni.

Frequency-based Specials – odblokowywane w zależności od częstotliwości czekinów danego użytkownika, np. co 5 meldunków otrzymuje się darmową kawę.

Wildcard Specials – polegające na tym, że pracownik muzeum musi zweryfikować odblokowaną odznakę, w rezultacie czego dostaje się np. darmowy bilet na wystawę.

Friend Specials – za czekin z przyjaciółmi.

Swarm Specials – kiedy liczba nagradzanych użytkowników jest ograniczona liczbowo i czasowo. Swarm Special może zostać odblokowany np. w ciągu konkretnych godzin pod warunkiem, że zczekinuje się określona liczba osób.

Flash Specials – kiedy liczba okazji jest ograniczona liczbowo, np. dla pierwszych 5 osób czekinujących się danego dnia.

Newbie Specials – dla czekinujących się pierwszy raz w danym miejscu.

Dzięki tego typu rozwiązaniom traktujemy użytkowników serwisu w szczególny sposób. Foursquare jest w Polsce aplikacją niezbyt popularny wśród marketerów, dlatego dużo łatwiej jest się w niej wybić i pokazać jego użytkownikom, że jest się instytucją wykorzystującą nowoczesne narzędzia marketingowe, osiągając wszystko małym kosztem.

Foursquare - promocja i edukacja

Drugim celem, w jakim instytucje kultury, w szczególności muzea mogą wykorzystać Foursquare, jest zastosowanie edukacyjno-promocyjne. Przykładem polskiej instytucji używającej serwisu do stworzenia ciekawego i prawie bezkosztowego projektu jest Narodowe Archiwum Cyfrowe. Ułożyło ono listę miejsc w Warszawie związanych z topową architekturą PRL-u. Wykorzystując popularne wśród warszawskich użytkowników Foursquare lokalizacje w centrum miasta, Narodowe Archiwum Cyfrowe zaaranżowało drobną interwencję. W 15 miejscach użytkownicy meldujący się w okolicy budynków mogą obejrzeć unikatowe fotografie sprzed lat i przeczytać ciekawostki na ich temat. Wszystkie wybrane miejsca są przykładami architektury powstałej w latach 40., 50. oraz 60. ubiegłego wieku. Stadion Dziesięciolecia i Kino Skarpa już nie istnieją – zostały zastąpione nowoczesnymi budynkami, których budowa często wzbudzała kontrowersje. Nie ma też śladu po pawilonie Chemii czy Supersamie, a DH Sezam zniknie z mapy Warszawy lada moment. Tworząc ten projekt, Narodowe Archiwum Cyfrowe chciało zaskoczyć użytkowników Foursquare, pokazując im zupełnie inną rzeczywistość miasta: bez banerów reklamowych, z pięknymi neonami i przeszklonymi pawilonami. Listę miejsc można łatwo znaleźć, nazywa się Warszawa w PRL.

Podsumowując, Foursquare jest raczej niszowym serwisem społecznościowym, jednak wadę tę można łatwo przekuć w sukces i małymi kosztami celnie dotrzeć do specyficznej grupy odbiorców: młodych, z wielkich miast, posiadających smartfony.

 

0.0
INNOWACYJNA GOSPODARKA - NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, UNIA EUROPEJSKA - EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

dotacje na innowacje